Elbilar och laddhybrider dyrare att köpa – men ofta billigare att äga

Våra testsiffror visar stora skillnader. Bensin och diesel var förut det "trygga" valet – men inte nu längre. Trots en prisskillnad på långt över 100.000 kronor kan en elbil eller laddhybrid bli billigare i längden.

Annons
Annons

”Kör en ny bil för 1.995 kronor i månaden!”

Ungefär så brukar det låta i bilannonserna och det handlar då oftast om en bensin- eller dieselbil. Men det är inte hela sanningen. Bilen kostar förstås mer än så att äga.

I våra tester tar vi fram alla faktorer som spelar in i hur dyr bilen blir att äga. Vi tittar till exempel på bränslekostnaden utifrån vår egen testförbrukning på svenska vägar och kostnader för försäkring, däck, service och reservdelar. Vi samarbetar också med Bilpriser för att ta reda på hur mycket bilen kommer vara värd framöver. På så sätt kan vi räkna fram en månadskostnad och en milkostnad.

Våra siffror visar att en elbil eller laddhybrid ofta är billigare att äga i längden – trots att den alltså kan vara betydligt mycket dyrare att köpa, på grund av den högre tekniknivån.

Vi har jämfört ägandekostnaderna i fyra olika klasser, och resultatet skiljer sig åt en hel del.

Golfklassen: Här går det inte alltid att räkna hem en elektrifierad bil

Elbilar och laddhybrider dyrare att köpa – men ofta billigare att äga

Klicka på plustecknet för att se fler siffror om bilen!

Bil Biltyp Pris Pris med ams-utrustning Bränslekostnad/år Servicekostnad t o m 6.000 mil Värdeminskning/år Värdeminskning/år Milkostnad Månadskostnad
Opel Astra 1,4 Turbo Ecotec Bensin  189 900 kr  189 900 kr  22 200 kr  6 656 kr  26 425 kr 13,9%  32,71 kr  5 451 kr
Mazda 3 2,0 165 Bensin  202 100 kr  202 100 kr  20 400 kr  7 534 kr  30 725 kr 15,2%  34,26 kr  5 709 kr
Volkswagen Golf 1,4 TSI Bensin  236 900 kr  249 800 kr  18 900 kr  6 922 kr  34 450 kr 13,8%  36,09 kr  6 014 kr
Hyundai Ioniq Electric Elbil  331 900 kr  349 900 kr  4 704 kr  7 819 kr  49 500 kr 14,2%  39,29 kr  6 049 kr
Hyundai i30 1,4 Turbo Bensin  194 900 kr  214 900 kr  21 000 kr  12 933 kr  32 725 kr 15,2%  36,61 kr  6 102 kr
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo Bensin  236 900 kr  236 900 kr  20 100 kr  7 437 kr  35 475 kr 15,0%  37,29 kr  6 216 kr
Kia Niro Plug-In Hybrid Laddhybrid  278 900 kr  318 700 kr  13 500 kr  11 220 kr  40 425 kr 12,7%  37,56 kr  6 261 kr
Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid Laddhybrid  299 900 kr  334 900 kr  13 200 kr  15 178 kr  45 275 kr 13,5%  40,11 kr  6 686 kr
Volkswagen Golf GTE Laddhybrid  363 900 kr  382 000 kr  17 700 kr  14 300 kr  48 825 kr 12,8%  45,69 kr  7 614 kr

Som vanligt beror siffrorna helt på vilka modeller som jämförs. I den här jämförelsen har vi tittat på fem bensinbilar samt tre laddhybrider och en elbil. Resultatet blir att bensinbilarna på det stora hela är billigast att äga, men eldrivna Hyundai Ioniq sticker faktiskt emellan på fjärde plats. Den är billigare att äga i längden jämfört med bensinmodellen av Hyundai i30, trots att Ioniq är nästan 140.000 kronor dyrare att köpa.

Men det är också väldigt olika bilar att jämföra. Volkswagen Golf GTE har exempelvis ungefär samma prestanda- och prisnivå som Golf GTI, och i förhållande till det är den egentligen inte så dyr att äga. Den är dock klart dyrast i den här jämförelsen.

Laddhybrider kan vara dyra att serva

Vi kan också se att det inte skiljer många hundralappar mellan koncernsyskonen Kia Niro Plug-In Hybrid och Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid.

En sak som är bra att tänka på är att servicekostnaden för laddhybrider ser ut att vara mycket högre än för vanliga bensinbilar och elbilar.

En annan intressant detalj är att värdeminskningen i procent kommer vara lägre för vissa laddhybrider än för bensinmodellerna.

Lyxiga mellanklassuvar: Laddhybriderna regerar

Elbilar och laddhybrider dyrare att köpa – men ofta billigare att äga

Klicka på plustecknet för att se fler siffror om bilen!

Bil Biltyp Pris Pris med ams-utrustning Bränslekostnad/år Servicekostnad t o m 6.000 mil Värdeminskning/år Värdeminskning/år Milkostnad Månadskostnad
Mercedes GLC 350 e 4Matic Laddhybrid  496 900 kr  523 900 kr  24 900 kr  14 724 kr  71 400 kr 13,6%  65,34 kr  10 891 kr
Volvo XC60 T8 Laddhybrid  571 900 kr  571 900 kr  26 100 kr  10 989 kr  70 475 kr 12,3%  65,69 kr  10 948 kr
BMW X3 xDrive30d Diesel  518 000 kr  556 000 kr  22 200 kr  0   kr  73 700 kr 13,3%  66,45 kr  11 075 kr
Jaguar F-Pace 30d AWD Diesel  605 900 kr  637 500 kr  27 000 kr  0   kr  80 175 kr 12,6%  72,69 kr  12 115 kr
Porsche Macan S Diesel Diesel  636 000 kr  660 900 kr  27 000 kr  20 900 kr  80 350 kr 12,2%  77,94 kr  12 991 kr

Här är det inget snack om att laddhybriderna blir billigare än dieselsuvarna. I den här jämförelsen tittar vi alltså på lite lyxigare suvar med bättre prestanda och högre priser.

Mercedes och Volvos laddhybrider kostar något mindre att äga än BMW X3 med dieselmotor. Sedan är det ett ordentligt ”hopp” upp till Jaguar F-Pace och Porsche Macan som är betydligt dyrare.

Det räcker alltså inte med att Jaguar och BMW lockar med fri service.

Övre mellanklassen: Stora skillnader

Elbilar och laddhybrider dyrare att köpa – men ofta billigare att äga

Klicka på plustecknet för att se fler siffror om bilen!

Bil Biltyp Pris Pris med ams-utrustning Bränslekostnad/år Servicekostnad t o m 6.000 mil Värdeminskning/år Värdeminskning/år Milkostnad Månadskostnad
BMW 530e Laddhybrid  506 000 kr  527 600 kr  22 800 kr  0   kr  67 125 kr 12,8%  59,23 kr  9 872 kr
Volvo V90 D5 AWD Diesel  432 900 kr  527 500 kr  24 900 kr  10 786 kr  69 850 kr 13,2%  62,29 kr  10 382 kr
Mercedes E 350 e Laddhybrid  543 900 kr  562 800 kr  24 900 kr  5 028 kr  74 150 kr 13,2%  66,21 kr  11 035 kr
Volvo V90 T8 AWD Laddhybrid  594 900 kr  594 900 kr  27 300 kr  3 345 kr  72 925 kr 12,3%  67,53 kr  11 255 kr
Mercedes E 350 d Kombi Diesel  532 900 kr  591 100 kr  25 500 kr  9 576 kr  80 650 kr 13,6%  70,53 kr  11 755 kr
BMW 530d xDrive Touring Diesel  536 900 kr  626 500 kr  24 900 kr  0   kr  85 175 kr 13,6%  70,95 kr  11 826 kr

I den här jämförelsen är det lyxiga premiumbilar i övre mellanklassen som jämförs. Vi kan se att BMW 530e är tio kronor billigare per mil, och nästan 2.000 kronor billigare i månaden än dieseldrivna syskonmodellen 530d. Dock finns BMW 530e inte som kombi – men det hindrar den inte från att hålla värdet bättre än den dieseldrivna kombimodellen!

Laddhybriden håller värdet bättre än dieselbilen – trots att den inte finns som kombi

Volvo V90 är fem kronor billigare per mil och knappt 900 kronor billigare med dieselmotorn D5 än som laddhybrid, men körupplevelsen och prestandanivån är betydligt bättre i laddhybriden.

Även Mercedes är dyrare som diesel än som laddhybrid.

Småbilar: Billigt pendla på eldrift

Elbilar och laddhybrider dyrare att köpa – men ofta billigare att äga

Klicka på plustecknet för att se fler siffror om bilen!

Bil Biltyp Pris Pris med ams-utrustning Bränslekostnad/år Servicekostnad t o m 6.000 mil Värdeminskning/år Värdeminskning/år Milkostnad Månadskostnad
Seat Ibiza 1,0 EcoTSI Bensin  139 900 kr  151 900 kr  17 400 kr  7 690 kr  24 725 kr 16,3%  28,08 kr  4 680 kr
Kia Rio 1,25 MPI Bensin  145 900 kr  145 900 kr  18 900 kr  12 231 kr  22 400 kr 15,4%  28,59 kr  4 765 kr
Nissan Micra DIG-T 90 Bensin  139 800 kr  161 900 kr  18 900 kr  9 000 kr  26 075 kr 16,1%  29,68 kr  4 947 kr
Renault Zoe 41 kWh Elbil  204 900 kr  269 422 kr  4 704 kr  2 645 kr  39 531 kr 14,7%  29,99 kr  4 999 kr
Renault Clio Energy Tce 90 Bensin  129 900 kr  165 900 kr  19 500 kr  8 891 kr  27 675 kr 16,7%  31,05 kr  5 175 kr
Citroën C3 PureTech 82 Bensin  127 900 kr  154 700 kr  21 600 kr  8 012 kr  25 950 kr 16,8%  31,40 kr  5 234 kr

Det kanske främsta köpskälet för en småbil är att den ska vara billig att äga. Allra billigast i den här jämförelsen är Seat Ibiza med bensinmotor. Eldrivna Renault Zoe hamnar på fjärde plats, men skillnaden är inte så stor och den högre komforten att pendla på eldrift och den högre tekniknivån är också värd något.

Renault Zoe är faktiskt billigare än sitt bensinsyskon Renault Clio med 90-hästars bensinmotor, och den kommer hålla värdet bäst av alla bilar i den här jämförelsen.

Så tog vi fram siffrorna

Siffrorna är hämtade från auto motor & sports tester. Värdeminskningen är beräknad av Bilpriser utifrån ”ams-priset” på bilen, där bilen har vissa tillval som vi tycker krävs för klassen. Det handlar alltså inte om grundutrustade bilar.

Mil- och månadskostnaden räknas utifrån många faktorer som skatt, försäkring (Folksam 7–10 skadefria år, man, 50 år, boende i lägenhet), bränsle (baserad på vår testförbrukning), däck, service, reservdelar och värdeminskning utslaget på 2.000 mil/år.

Kapitalkostnad beräknad på 25 procent egen kontantinsats med inkluderad utebliven avkastning (0,10 procent). Resterande belopp lånat till ränta av 4,82 procent.

Bränslekostnaden beräknas utifrån vår testförbrukning. Laddhybrider och elbilar laddas alltid i varmgarage natten före testet. Våra förbrukningstester går över längre sträckor där vi byter förare med jämna mellanrum för att minska risken för fel.

Värt att tänka på för laddhybriderna är att vi alltså använt oss av vår testförbrukning för att räkna ut bränsleförbrukningen. Vi börjar med en stadsrunda där bilarna körs så långt de kan på eldrift, och sedan tar bensinmotorn vid. Ju mer du laddar och kör på eldrift, desto lägre blir ägandekostnaden.

Annons
Annons
Rulla till toppen