Porsches Mission E: Dubbel fart på laddningen – och möjlighet att boka plats ”i farten”

Elbilen lanseras nästa år och ska mäta sig med bensinbilarna, även på bana! Nu lyfter utvecklingschefen lite på skynket och avslöjar spännande detaljer.

Annons
Annons

Förväntningarna är stora, för att inte säga enorma, på Porsches första helelektriska bil. Den ska vara konceptbilen Mission E relativt trogen och få en prislapp som en Panamera.

En av anledningarna till att det kittlar i magen hos bilentuasister är att Porsche lovat att bilen ska kunna konkurrera med bensinbilar – även på racerbanan. Vi har tidigare också berättat att bilen ska lanseras i tre varianter med olika effekt/räckvidd/pris.

Nu kommer fler spännande detaljer, levererade av märkets chef för el/elektronikdivisionen, Uwe Michael. Riktigt spännande detaljer när det gäller kapacitet och laddning.

”Vi tänker halvera laddningstiden genom att fördubbla kapaciteten i högspänningssystemet från 400V till 800 V. Det betyder att det tar mindre än 20 minuter att ladda för 400 kilometers körning. Våra nuvarande konkurrenter behöver minst det dubbla”, säger Michael i en intervju på Porsches egen hemsida.

Porsche har redan byggt de första laddstationerna med denna teknik, både i Tyskland och i USA. De kommer också att vara en del i det nätverk som utvecklas tillsammans med Audi, BMW, Daimler och Ford i Europa.

Spännande är också att förare kommer att kunna reservera plats på stationerna!

”Vår Turbo Charge Planner gör att dina alternativ för laddning påverkas av din färdplan och en laddplats reserveras. Det innebär en stor fördel och att du förlorar så lite tid som möjligt”.

Porsches Mission E: Dubbel fart på laddningen – och möjlighet att boka plats ”i farten”
Uwe Michael, chef för el/elektronik lovar spännande nyheter i Porsche Mission E.

Porsche tänker också utöka sortimentet av hemladdare med en internetanslutning som gör att du kan planera laddtid efter olika elpriser.

”Det innebär också att vi kan skräddarsy laddning efter behov. Exempelvis 3,6 kW för en plugin-hybrid eller 7,2 kW för den som vill köra snabbare i en Porsche. För rena elbilar kan kunden välja mellan 11 eller 22 kW”.

Michael avslöjar också att Porsche arbetar tätt med en batteritillverkare med egen batterikemi för att optimera prestanda.

”Mission E har redan en hög utvecklingsnivå. Vi förväntar oss också att effektiviteten i traditionella litiumjon-batterier kommer att förbättras med fem procent per år inom överskådlig framtid. Enbart detta kommer att resultera i rejält ökad kraft”.

Porsche har givetvis redan börjat testerna av sin bil, och den har siktats på Nürburgring.

Annons
Annons
Rulla till toppen