Elbilar och laddhybrider får högre bonus än idag – här är modellerna du ska vänta med att köpa

Premium Det kan vara klokt att vänta med att köpa vissa bilmodeller. Den nya fordonsskatten kan ge ordentlig bonus till dig som väljer en elbil eller laddhybrid.

Elbilar och laddhybrider får högre bonus än idag – här är modellerna du ska vänta med att köpa

Regeringen vill att du som ska köpa bil tänker mer på miljön än idag. Därför träder det nya bonus/malus-systemet i kraft den 1 juli. Målet är att ställa om från smutsiga till mer klimatsmarta bilar, och gärna också minska andelen dieselbilar.

Därför höjs elbilarnas bonus, och även många laddhybrider får mer bonus än idag.

Bra att tänka på är att bonusen inte betalas ut direkt – den portioneras ut efter en tid. Anledningen är att det har funnits ett utbrett problem med miljöklassade bilar som kasserar in bonus i Sverige och sedan exporteras till andra länder, utan att rulla en meter på svenska vägar.

Förslaget gäller inte befintliga bilar som redan rullar på vägarna innan den 1 juli 2018, eller är tillverkade 31 december 2017 eller tidigare.

Tänk ett varv till innan du köper bil – om den får högre bonus efter att bonus/malus-systemet trätt i kraft är det läge att vänta med din beställning. Det verkar en del köpare redan ha tänkt på – antalet nyregistrerade elbilar minskade med 25 procent i januari jämfört med samma månad förra året, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Läs också vår genomgång av bonus/malus för Sveriges populäraste bilar.

Räkna själv – så hög blir skatten eller bonusen

Elbilar får högre bonus

Alla helt eldrivna bilar med noll lokala utsläpp av koldioxid får 60.000 kronor i bonus när det nya systemet träder i kraft. Det innebär att till exempel Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq Electric och Volkswagen e-Golf blir billigare än idag.

Fram tills bonus/malus-skatten träder i kraft får elbilar 40.000 kronor i bonus så det kan vara läge att vänta med köpet.

Laddhybrider får (nästan alltid) högre bonus

När det gäller laddhybrider får de i nästan samtliga fall högre bonus än idag. Men skillnaden är inte alltid så stor.

BMW i3 REX med räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor får en bonus på 50.000 kronor baserat på att den släpper ut tolv gram koldioxid per kilometer. Det är betydligt mer än idag, så här kan det vara läge att vänta med beställningen.

Även den populära laddhybridtrion från Mitsubishi, Kia och Volkswagen får högre bonus än idag.

• Mitsubishi Outlander PHEV: 25.833:–
• Kia Optima SW Plug-In Hybrid: 32.500:–
• Volkswagen Passat GTE: 26.667:–

För Volvos laddhybrider ser det ut så här:

• Volvo V90 T8: 21.667:–
• Volvo S90 T8: 19.167:–
• Volvo V60 D5 Twin Engine: 19.167–20.000:– beroende på utrustning
• Volvo V60 D6 Twin Engine: 19.167–20.000:– beroende på utrustning
• Volvo XC60 T8: 19.167:–
• Volvo XC90 T8: 19.167:–

Volvos modeller får inte alltid mer bonus än idag, eftersom de har koldioxidutsläpp på omkring 50 gram per kilometer, men skillnaderna är väldigt små jämfört med idag. Här spelar det ingen roll för bilekonomin om du väntar eller köper idag.

Mercedes GLC 350 e får mindre bonus än idag (10.834 kronor).

Toyota Prius Plug-In Hybrid är ett exempel på en bilmodell som får ordentligt mycket högre bonus än idag. Med sina 22 gram koldioid per kilometer får den 41.667 kronor i bonus – mer än dubbelt så mycket som idag.

Koncernsyskonen Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid och Kia Niro Plug-In Hybrid får också högre bonus än idag (38.333 respektive 35.833 kronor).

Hybriderna hamnar i "ingenmansland"

Hybridbilar som inte går att ladda och andra riktigt snåla bilar, med ett koldioxidutsläpp på mellan 60 och 95 gram per kilometer, hamnar i ett "ingenmansland" och får varken bonus eller malus. Här tar Transportstyrelsen ut en grundavgift.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker 60.000 kronor i bonus är en bra nivå för elbilar.
Ja
34
29
Nej