Tesla Model 3 sågas för usel byggkvalitet: ”Som en Kia från 90-talet”

Tesla har inte samma erfarenhet av att bygga bilar som de större biljättarna – och det märks. Åtminstone enligt konsultföretaget Munro & Associates. Men analysen får kritik för att företagets tre största klienter är Detroits "Big Three".

Annons
Annons

Byggkvaliteten på Tesla Model 3 är under all kritik och skarvarna mellan karosspanelerna kan ”ses från Mars”. Det säger Sandy Munro, vd för konsultföretaget Munro & Associates, i en analys av den hajpade elbilen.

Företaget har specialiserat sig på att skruva isär bilar för att ta reda på hur de utvecklats och betygsätta byggkvaliteten. När turen nu kommer till Tesla Model 3 blir det alltså bottenbetyg.

”Det här är problem som vi skulle kunna se på en Kia från 1990-talet”, säger Sandy Munro.

”Jag kan inte förstå hur de kunde lansera detta. Det är en överraskning, en väldigt stor överraskning för mig”, fortsätter han.

Här är några av problemen han hittar och klagar på.

• De främre dörrhandtagen är svåra att öppna och glaset i dörrarna verkar inte vara fäst i dörrpanelen. För att lösa problemet verkar Tesla ha klistrat dit extra tätningsmaterial på förardörren.

• Karosskarvarna kan ”ses från Mars”, enligt Sandy Munro. På vissa stälen får han knappt in sin nagel i skarven, men på andra ställen får han nästan in en hel tumme. Han säger att han inte sett något liknande sedan 1970-talet.

• Eftersom dörrarna öppnas elektroniskt från insidan finns det mekaniska ”backup-dörrhandtag” för att passagerarna ska kunna ta sig ut om bilen blir strömlös. Men den typen av mekaniska reservhandtag finns inte på bakdörrarna. Baksätespassagerarna måste alltså klättra till framdörrarna eller fälla baksätet och klättra ut genom bagageutrymmet vid exempelvis en olycka.

Detta är inte första gången Tesla får kritik för byggkvaliteten, men i flera andra Model 3-filmer har kvalitetsnivån fått beröm. Kritiken mot det här inslaget har främst handlat om att Tesla fortfarande är en relativt ung biltillverkare och att Munro & Associates största klienter är GM, Ford och Chrysler.

Vi har sökt Tesla för en kommentar.

Annons
Annons
Rulla till toppen