Om elbilsomställningen ska ta fart måste biltillverkarna säkra tillgången på metaller som litium och kobolt, som behövs för elbilsbatterierna.
BMW är på väg att göra precis det för tio år framåt, uppger Markus Duesmann, inköpsansvarig på BMW.
”Vårt mål är att säkra försörjningen hela vägen ned till gruvnivå i tio år, säger han till Frankfurter Allgemeine Zeitung, men vill inte uppge vilka underleverantörer som ska användas.
”Vårt mål är att säkra försörjningen hela vägen ned till gruvnivå i tio år”
Flera stora biltillverkare tävlar med varandra om att bli bäst på effektiv batteritillverkning. Det innebär nämligen att de inte behöver förlita sig på externa underleverantörer, vilket kan innebära kortare väntetid på en beställd bil för kunden. Chefen för Renault/Nissan-koncernen håller däremot inte med.
Att BMW nu försöker säkra tillgången på batterimetaller är också ett tydligt ställningstagande för att elbilar och hybrider kommer bli allt viktigare i modellprogrammet.