Här hamnar biljättarnas nya snabbladdare – Ionity närmar sig premiär

BMW, Mercedes, Ford och Volkswagenkoncernen går ihop om att bygga snabbladdare för elbilar. Nu kommer den första kartan som visar ungefär var laddarna kan hamna.

Innan du frågar – nej, vi har tyvärr inte kunnat hitta någon mer högupplöst bild...

Det inte räcker inte med att "bara" ställa om hela företaget och storsatsa på elbilar – nu har biljättarna insett att de måste tänka längre än så. Därför lanserar BMW/Mini, Mercedes, Ford samt koncernsyskonen Audi, Volkswagen och Porsche ett gemensamt laddnätverk för elbilar.

Laddarna går under namnet Ionity och det finns planer på 400 stationer till 2020, med ungefär sex uttag per laddplats. De får dessutom en högre kapacitet än Teslas Superchargers (350 kW), även elbilarna som faktiskt har stöd för den laddhastigheten dröjer. Vid lanseringen får laddarna stöd för 150 kW.

Det här laddnätverket blev officiellt i november 2016 och bortsett från ett pressmeddelande som skickades ut ett år senare, och som inte avslöjade några nya detaljer alls, har det varit ganska tyst om Ionity.

Nu har Audi visat upp en bild på var laddarna kan hamna. Bilden uppmärksammades av Electrek och Tesla Club Sweden, och vi ska komma ihåg att punkterna på kartan förmodligen inte är spikade – platserna kan ändras. Men bilden fungerar ändå som en bra utgångspunkt för ungefär vad vi kan förvänta oss av Ionity.

Vi har sökt Ionity för en kommentar men inte fått svar.

Som vi kan se på bilden koncentrerar sig Ionity på de större vägarna i Sverige inklusive E4, E6, E18, E20, E22 och E14. De nordligaste delarna får inga laddare alls enligt den här kartan.

Så här ser Teslas laddnätverk ut i Sverige. Karta: supercharge.info

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här ser bra ut – jag tror Ionity kommer köra om Tesla när det gäller snabbladdare.
Ja
18
50
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!