”Det går inte att elektrifiera stora lastbilar”

Alla är inte lika övertygade som Elon Musk om att eldrift är framtiden. Tesla ska lansera en helt eldriven lastbil och även Mercedes storsatsar på eldriven...

Annons
Annons

Alla är inte lika övertygade som Elon Musk om att eldrift är framtiden. Tesla ska lansera en helt eldriven lastbil och även Mercedes storsatsar på eldriven teknik i tunga fordon. Men de andra tillverkarna har hittills varit ganska försiktiga med att elektrifiera.

För att inte säga riktigt negativa. En eldriven lastbil kommer bli jättebra för att transportera lätta chipspåsar, tyckte Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania.

Det är därför vi sett nya uppstickare som Nikola lansera vätgasdrivna lastbilar, något som också Toyota siktar på.

Metanol utan sidoutsläpp

Carbon Recycling International använder inte fossil naturgas för att generera metanol, utan koldioxid som annars skulle ha släppts ut i atmosfären, infångat från ett kraftverk.

Processen görs utan sidoutsläpp – det är alltså bara metanolen som ”kommer ut ur fabriken”, enligt företagets affärsutvecklingschef Benedikt Stefánsson.

Nu dyker också metanol upp som ett alternativ. Sveriges Radios vetenskaps- och miljöprogram Klotet i P1 har gjort ett reportage om isländska företaget Carbon Recycling International som uppfunnit ett sätt att framställa metanol i ett enda steg, och som är relativt billigt, med hjälp av koldioxid och väte.

Kinesiska Volvoägaren Geely är en av delägarna i företaget och det rullar flera testbilar som körs på förnybar metanol på Island. Metanol ger till exempel inga sotutsläpp och skulle därför kunna användas för att driva bensin- och dieselfordon med betydligt lägre utsläpp än idag. En nackdel med metanol (till skillnad från etanol) är att bränslet är giftigt redan vid beröring och därför är mindre lämpligt att hanteras av vanliga konsumenter.

Benedikt Stefánsson säger att metanolen kan fungera bra i lastbilar och andra tyngre fordon. Han tror nämligen inte på helt batterieldrivna lastbilar.

”Det går inte att elektrifiera stora lastbilar, det går inte att elektrifiera stora fartyg på oceanerna. Det kommer behövas flytande bränslen för dem. Så vad kan vi göra? Vi måste byta ut de fossila bränslena ganska snabbt, och metoden vi använder är en av flera”, säger han till Klotet.

Annons
Annons
Rulla till toppen