Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor

Ett av de viktigaste problemen som måste lösas om fler ska välja en elbil är de höga inköpspriserna. Visst, elbilen är nästan alltid billigare att...

Annons
Annons

Ett av de viktigaste problemen som måste lösas om fler ska välja en elbil är de höga inköpspriserna. Visst, elbilen är nästan alltid billigare att äga än en bensin- eller dieselbil, men många köpare tänker inte längre än till vad som står på prislappen i bilhallen.

På den kinesiska marknaden finns dock många elbilar med helt annorlunda prislappar än vad svenska bilköpare är vana vid. Ett exempel är biltillverkaren JAC som släpper nya elbilen iEV A50 nu i vår.

Med ett batteripaket på 60 kWh ska räckvidden ligga på 50 mil enligt den officiella körcykeln och det borde innebära knappt 40 mil i verkligheten. Det intressanta är att prislappen ligger på motsvarande 90.000 kronor.

Någonstans måste ingenjörerna förstås ha sparat in och i kinesiska bilar är det inte ovanligt att besparingarna görs på säkerheten och detaljkvaliteten. Men det är ändå intressant att se prisskillnaden mellan våra marknader.

Tekniknivån verkar det i alla fall inte vara något större fel på: infotainmentsystemet har en ”Teslalik” skärm på 10,4 tum och det finns nyckellös start och en 360-graderskamera.

Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor
Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor
Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor
Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor
Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor
Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor
Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor
Annons
Annons
Rulla till toppen