Ungefär samtidigt som Jaguar drog igång premiären av elsuven I-Pace skickade Mercedes ut nya bilder på hur konkurrenten EQC vintertestas i Sverige.
Ett sammanträffande? Knappast, men det är ändå intressant att se de första bilderna på hur elsuven kommer se ut. På bilderna ser vi hur modellen vintertestas i norra Sverige.
Du som tycker Mercedes EQC känns bekant har helt rätt: den har redan visats upp som konceptbil och hette då Generation EQ. Det här är produktionsversionen som ska visas upp officiellt under våren.
Mercedes EQC blir fyrhjulsdriven och får en räckvidd på 50 mil enligt den väldigt tillåtande NEDC-körcykeln, tack vare ett batteripaket på 70 kWh. Det är något mindre än de blivande konkurrenterna Jaguar I-Pace och Audi e-tron Quattro. Även BMW X3 ska dyka upp med eldrift.
”Det viktigaste vi lär oss här i Sverige baseras på att det uppstår oväntade situationer”
”Förutom kördynamik på snö och is fokuserar vi våra vintertester av elbilen på hur bra batterisystemet och drivlinan presterar i låga temperaturer. För att inte tala om effektivitets- och komfortaspekterna, förstås, som till exempel klimatanläggningen, som påverkar bilens räckvidd i väldigt stor grad”, säger Michael Kelz, chefsingenjör för EQC-programmet.
”Det viktigaste vi lär oss här i Sverige baseras på att det uppstår oväntade situationer där vi får värdefulla insikter – och det är inte något som är möjligt med olika simulationer”, fortsätter han.
Mercedes har också visat upp liknande bilder på GLC F-Cell. Det är en vätgasdriven suv i samma storlek men som också kan laddas i ett uttag. Den fungerar alltså som en laddhybrid, men när batteriet tar slut är det en bränslecell som körs igång istället för en bensinmotor.