Toyota skippar dieselmotorer – lanserar starkare och sportigare hybridmodell

Hybridmodellerna ska bli roligare att köra med mer effekt och växlingspaddlar på ratten.

Toyota skippar dieselmotorer – lanserar starkare och sportigare hybridmodell

Toyota har ju knappast varit några förespråkare av dieselmotorer, men faktum är att 15 procent av alla Toyotabilar som säljs i Europa har dieselmotor.

Nu är det slut med det.

I Sverige har Toyota redan fasat ut dieselmotorerna till förmån för hybriddrivlinor, och nu görs samma förändring i hela Europa. Det gäller dock bara personbilar – de större transportbilarna har dieselmotor även i fortsättningen.

Det här är förstås ingen högoddsare. Hybridförespråkaren Toyota är kanske det minst kontroversiella märket att skippa dieselmotorer och bara koncentrera sig på hybridbilar. På längre sikt ska Toyota också lansera helt eldrivna bilar och försöka få bättre fart på utrullningen av bränslecellsbilar.

När Toyota nu visar upp en ny generation av Golfutmanaren Auris får den inga dieselmotorer alls, men däremot en ny och starkare hybriddrivlina för att locka fler köpare. För första gången finns nu två hybridalternativ att välja på där den starkare modellen har en 2,0-liters bensinmotor och en systemeffekt på 180 hästkrafter.

Toyota hävdar också att den ska vara roligare att köra än tidigare hybridmodeller och den har rattmonterade växlingspaddlar.

Läs mer om tekniknyheterna i Toyotas hybriddrivlina här.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kör hellre hybrid- än dieselbil.
Ja
110
19
Nej