BMW iX3 närmar sig: ”Vår framtid är definitivt elektrisk”

Eldrivna suven visas snart i konceptform – men börjar inte säljas förrän 2020.

Annons
Annons

Det har funnits vissa frågetecken kring hur framtiden för BMW:s elbilar ser ut. BMW i3 hann före de flesta konkurrenter men är dyr att bygga, och det har ryktats om att elbilssatsningen ska skalas ned.

Nu gör BMW-chefen Harald Krüger klart att det kommer dyka upp flera helt eller delvis eldrivna modellnyheter de kommande åren.

Först ut blir BMW iX3, den eldrivna versionen av suven X3. Den ska visas upp på bilsalongen i Peking i april, men tyvärr bara i konceptversion. BMW:s koncept brukar vara väldigt verklighetstrogna och de skiljer sig bara marginellt från produktionsmodellen, så konceptet kommer visa ungefär vad vi kan förvänta oss.

Men den produktionsfärdiga modellen börjar inte säljas förrän 2020, och därmed kommer konkurrenter som Jaguar och Audi smita före med eldrivna suvar.

BMW iX3 ska visas upp i vår – men bara som koncept

Harald Krüger sa på en presskonferens att iX3 blir den första helt eldrivna BMW-modellen. Det verkar underligt att han inte skulle räkna i3 som en ”riktig” BMW utan snarare som en specialmodell under egen flagg.

BMW iX3 närmar sig:
BMW X3 byter namn till iX3 som eldriven. Konceptbilen ska visas i vår och kommer förmodligen skilja sig en del designmässigt från vanliga X3.

Som vi skrivit tidigare kommer också Mini med eldrift 2019 och strax därefter ska BMW lansera den självkörande i4-modellen.

BMW vill bygga de flesta elbilarna i Tyskland. Det är ett tydligt ställningstagande för att visa både de anställda och branschen som helhet hur viktiga elbilarna är för BMW:s framtid.

BMW-chefen förtydligade att ”vår framtid är definitivt elektrisk”. BMW ska dock lansera många nya modeller under de kommande åren med enbart bensin- och dieselmotor, särskilt stora suvar, och då gäller det att BMW säljer en hel del elbilar och laddhybrider för att komma undan EU:s kommande utsläppskrav – annars blir det höga bötesbelopp.

Enligt Harald Krüger pekar kurvan för elbilar och hybridbilar skarpt uppåt.

”Det här är ett maraton, och inte en sprint”, sa han under presskonferensen.

BMW måste sälja en hel del elektrifierade bilar för att komma undan EU-böter

Annons
Annons
Rulla till toppen