Mercedes GLC F-Cell blir verklighet redan i år

En bränslecellsbil som går att ladda.

Mercedes GLC F-Cell blir verklighet redan i år

Mercedes ska sätta bränslecellsversionen av suven GLC i produktion redan i år. Bilen visades upp som koncept förra året, men nu blir den alltså verklighet.

Det som skiljer ut Mercedes GLC F-Cell från andra bränslecellsbilar är att det här är en laddhybrid. Bilen kan alltså laddas i ett uttag, och köras en viss sträcka på batterieldrift. Men till skillnad från andra laddhybrider finns det ingen bensin- eller dieselmotor som tar vid när strömmen är slut, utan en bränslecell, och föraren tankar vätgas.

Bilen har ocskå en bränslecell som är 25 procent lättare, 30 procent kompaktare och 40 procent starkare än föregångaren, samtidigt som en använder 90 procent mindre platinum. Bilen har två kolfibertankar för vätgas som tar tre minuter att fylla och som ger en räckvidd på 43 mil enligt den tillåtande NEDC-körcykeln.

Batteriet har en kapacitet på 13,8 kWh och det ger en räckvidd på 4,9 mil (även den enligt NEDC) innan bränslecellen börjar jobba. Totaleffekten är 200 hästkrafter, vridmomentet ligger på 350 Nm och 0–100 km/h ska gå på sex sekunder. Fyrhjulsdrift finns inte – det blev för invecklat och tungt – så bilen är bakhjulsdriven.

Tanka vätgas eller ladda el? Med Mercedes GLC F-Cell kan du göra båda två.

En första provtur som tidningen Autocar fått avslöjar att bilen inte dras med samma irriterande problem som bränslecellsbilen Toyota Mirai, nämligen att pumpen som matar in vätgas till bränslecellen börjar surra.

Men köparna får istället dras med en annan irriterande detalj, och det är att bilen är trängre som bränslecell än med bensin- eller dieselmotor. Baksätet måste lyftas fyra centimeter för att få plats med vätgastanken, och även batteriet tar värdefullt utrymme under bagagerumsgolvet, som även det är upphöjt (något vi känner igen från laddhybridversionen Mercedes GLC 350 e).

Den som är villig att ta den kompromissen kan alltså köpa en GLC F-Cell senare i år, men än så länge är det oklart exakt vilka marknader den ska börja säljas på.

Mercedes började experimentera med bränslecellsbilar redan 1994, och byggde bland annat 200 exemplar av en bränslecellsdriven B-klass 2009.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror mycket mer på vätgasbilar än batterielbilar.
Ja
96
43
Nej