Fem elbilar i stort vintertest – så lång blir räckvidden

Kallt vinterklimat ställer hårda krav på alla bilar. Det märks ganska snabbt vilka biltillverkare som sparat in på till exempel kupévärme och strålkastare. Men när...

Annons
Annons

Kallt vinterklimat ställer hårda krav på alla bilar. Det märks ganska snabbt vilka biltillverkare som sparat in på till exempel kupévärme och strålkastare. Men när den norska elbilsföreningen vintertestar fem elbilar är det istället energieffektiviteten, laddhastigheten och räckvidden som är i fokus.

Bilarna som deltar i det här testet är nya Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq Electric, Opel Ampera-e och BMW i3. Det är alltså överkomliga elbilar i kompaktklassen som testas, och därför är inte Tesla med.

Hyundai Ioniq Electric står som vinnare, inte för att den kommer längst utan för att den håller en hög och jämn nivå med överlägset effektivast drivlina. Ioniq drar 14,7 kWh/100 km i det kalla klimatet vilket är ordentligt mycket bättre än samtliga konkurrenter. Nissan Leaf är klart sämst i den här grenen med 19,3 kWh/100 km.

Trots att den har minst användbar batterikapacitet (28 kWh) kommer den ungefär lika långt som konkurrenterna Leaf och e-Golf när Norsk Elbilforening mäter räckvidden. Ioniq Electric tog sig 19 mil i det här testet.

Volkswagen e-Golf och Nissan Leaf tar poäng på trevliga köregenskaper som känns stabila även på vintervägar. Här får BMW i3 och Opel Ampera-e minuspoäng eftersom de inte känns lika trygga och stadiga.

Läs hela elbilstestet här.

Fem elbilar i stort vintertest – så lång blir räckvidden
Foto: Ståle Frydenlund/elbil.no
Annons
Annons
Rulla till toppen