Många som inte bytt till elbil är oroliga för hur mycket kapacitet batteriet ska tappa – och det blir förstås ännu viktigare för alla som ska köpa en begagnad bil.
Hur bra batteriet mår avspeglar sig direkt i hur mycket bilen är värd.
Vi har tidigare skrivit om hur batterierna i Tesla verkar klara sig väldigt bra. De tappar inte särskilt mycket kapacitet ens om de snabbladdas ofta, som till exempel för taxibilar. Batterier åldras snabare om de blir för varma och om de utsätts för väldigt många laddcykler.
Nu kommer en ny studie bland 283 bilägare som har en Nissan Leaf tillverkad mellan 2011 och 2017. De siffrorna ser inte alls lika positiva ut.
Nissan Leaf har till skillnad från många andra bilar ingen vätskekylning för batterierna. De blir alltså lätt varma och tappar då en hel del kapacitet, särskilt i varma klimat. Och den här studien är gjord i Nya Zeeland med mycket varmare klimat än i Sverige, där batterierna får leva ett lite mer ”behagligt” liv temperaturmässigt.
Den här studien visar att Nissan Leaf med batteripaket på 24 kWh tappar sju procent i kapacitet på två och ett halvt år. Modellen med 30 kWh-batteri tappar lika mycket på bara ett och ett halvt år, rapporterar Tesla Club Sweden.
Det här innebär att en Nissan Leaf med 30 kWh-batteri som klarade nästan 18 mil på vintern när den var ny bara klarar 15 mil efter två år.
Elbilar som har vätskekylning klarar av höga temperaturer betydligt bättre och då degraderas inte batteriet lika snabbt. Men här verkar Nissan alltså ha valt en billigare lösning – även i den helt nya modellen som precis har lanserats.
Vi har sökt svenska Nissan för en kommentar.