Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil

Volvo FL Electric är Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil i kommersiellt utförande. De två första exemplaren kommer att gå i trafik i hemstaden Göteborg. Försäljning och serieproduktion startar nästa år.

Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil
Volvo FL Electric är redo för bland annat distribution och soptransporter i stadstrafik.

"Vi är oerhört stolta. Detta är en extremt viktig milstolpe för Volvo. Vi tror att elektrifieringen av transportsystemet bara har börjat. Genom att vara pionjärer och ta en tätposition kan vi erbjuda kunderna avgörande fördelar som inga avgasutsläpp och extremt låg ljudnivå", säger Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnar, till Dagens Industri.

Volvo FL Electric är redo för uppdrag med totalvikt på 16 ton. Den drivs av en elmotor på 185 kW (252 hk) med ett kontinuerligt effektuttag av 130 kW (177 hk), kopplad till en växellåda med två växlar, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment är 425 Nm, maximalt vridmoment på bakaxeln är 16 kNm.

Energin kommer från 2-6 litiumjonbatterier med totalt 100-300 kWh. Räckvidden är upp till 250 km. Laddning via elnätet (22 kW) från tomma till fulladdade batterier (sex stycken) tar cirka 10 timmar. Snabbladdning tar 1-2 timmar. 

Volvo Lastvagnars systerföretag Volvo Bussar har sålt över 4.000 elektrifierade bussar sedan 2010 så tekniken i Volvo FL Electric är väl beprövad.

Eldriftens effekter är flera, bland annat kan fordonet användas i inomhusterminaler och miljözoner. Dessutom kan den låga ljudnivån skapa möjligheter att utföra fler uppdrag nattetid och därmed avlasta gatunätet under dagen. Volvo uppger att man redan idag för en dialog med städer och kommuner för att se över lagstiftning i syfte att göra en förflyttning av godstransporter från dagtid till kvällar och nätter.

I projektet, Off Peak City Distribution, har man studerat effekterna av godstransporter nattetid i centrala Stockholm. Resultatet visar att när lastbilarna slapp trängas i rusningstrafik kunde uppdragen utföras på en tredjedel av den normala tiden.

"För att säkerställa att råvarorna till batterierna utvinns på ett ansvarsfullt sätt verkar Volvokoncernen bland annat genom nätverket Drive Sustainability. Volvokoncernen är också engagerad i olika projekt där batterier från eldrivna tunga fordon får ett andra liv och återanvänds för energilagring", säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Godstransporter på natten låter bra.
Ja
54
3
Nej