Nya satsningen: Bonus ska få båtägarna att skippa bensinaren och byta till elmotor

Med hjälp av en ny bonus hoppas regeringen att fler båtägare ska byta ut den gamla och smutsiga tvåtaktsmotorn mot en ny elutombordare.

Nya satsningen: Bonus ska få båtägarna att skippa bensinaren och byta till elmotor
Torqueedo är en av få tillverkare som säljer elutombordare idag. Men flera uppstickare är i startgroparna.

Bonusen för att köpa en elbil höjs till 60.000 kronor den 1 juli i år, och regeringen har också infört en premie för elcyklar. Nu kommer nästa steg: en premie för att byta till en eldriven båtmotor.

Bidraget ska ligga på 25 procent av inköpspriset, men högst 10.000 kronor. Det gäller retroaktivt från den 12 april.

"Elcykelpremien har visat att den här sortens stöd kan få människor att tänka till kring sina inköp. Nu vill vi stödja en övergång till rena elmotorer för fritidsbåtar. Det kan bli väldigt stora miljövinster, inte minst för vattenmiljön men också för klimatet", säger Isabella Lövin (MP), minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat, till Aftonbladet.

Enligt henne står tvåtaktsmotorerna för en mycket stor andel av kolväteutsläppen.

"Bra initiativ som sätter den här frågan på kartan"

Mikael Mahlberg är redaktör på Båtnytt.

Det här kan mycket väl innebära att fler båtägare faktiskt tar steget till en eldriven utombordare, tror Mikael Mahlberg, redaktör på Båtnytt.

"Jag hoppas det! Men problemet är än så länge priset och räckvidden på elbåtmotorerna. Det finns egentligen bara ett märke som säljer eldrivna utombordare som är starkare än fem hästkrafter och det är Torqueedo. Deras grejer kostar ganska mycket. Så alla ekonomiska incitament hjälper verkligen till", säger han.

"Den här rabatten är bra eftersom den sätter den här frågan på kartan. Det är ett jättebra initiativ.

Elpremien kan också hjälpa till att driva upp andra tillverkare än de mest etaberlade. Det finns många intressanta startupbolag som utvecklar elmotorer just nu och särskilt utombordare. Enligt Mikael Mahlberg har de stora och etablerade bensinmotortillverkarna inga eldrivna modeller på väg ut – åtminstone inte på kort sikt.

"Det finns inte så mycket konkurrens just nu men det kommer inom det närmaste året. Den här bonusen kommer i helt rätt tid."

Mikael Mahlberg är övertygad om att små uppstickare kommer sno viktiga marknadsandelar med elbåtmotorer.

"Absolut, det tror jag verkligen! Det gäller bara att paketera det lite snyggt. Det är inte så krångliga grejer egentligen. En elmotor är ganska enkelt uppbyggd. Och det kommer många elbåtar just nu också."

En båtmotor på fem hästkrafter är perfekt för att åka på korta dagsturer för att fiska eller köpa glass, tycker han.

"Där funkar eldrift väldigt bra. Än så länge har batterierna inte riktigt den energitäthet som behövs för att man ska kunna åka riktigt långt på en laddning. Det blir väldigt tungt i så fall."

Det börjar dyka upp fler och fler elbåtar. Solarwave kan till viss del drivas av solenergi.

"Snabbladdare är ingen svår grej egentligen"

Till skillnad från med elbilar är det ont om fungerande laddplatser i skärgårdarna. Visst, det finns eluttag, men riktiga laddstationer lyser med sin frånvaro än så länge (även om det finns eldsjälar med stora planer). Den som vill sätta upp en laddpunkt för elbåtar kan söka stöd genom Klimatklivet.

"Det finns ju inga laddstationer till sjöss, det finns inga snabbladdare och heller inga elbåtmotorer som kan snabbladdas. Så det släper efter. Men det skulle inte vara så svårt att fixa. Det behövs inte så mycket mer än fyra stationer i Stockholms skärgård, till exempel. Det är ingen svår grej egentligen. Jag är optimistisk!"

"För några år sedan var det mycket snack om elbåtar. Nu tror jag verkligen det här är något som står inför dörren."

Svenska elbåten Candela har lockat många Teslaägare.

Fakta: Så funkar den nya båtpremien

• Riktas till privatpersoner som fyllt 18 år och som köper en ny eldriven utombordsmotor till en båt.

• Begränsning till en premie per person.

• Bidraget ska motsvara 25 procent av inköpspriset inklusive moms men det ska finnas ett maxbelopp på 10.000 kronor för att bidraget ska få en bred spridning.

• Bidraget ska gälla retroaktivt från och med 12 april 2018. Det är därför viktigt att den som har köpt en ny eldriven utombordsmotor till en båt från och med detta datum sparar kvittot för att kunna ansöka om bidraget, under förutsättning att utombordsmotorn omfattas av bidraget enligt förordningen. På kvittot måste den motor som premien söks för att kunna identifieras, till exempel med ett ID-nummer.

• Naturvårdsverket ska ansvara för utbetalningen av bidraget.

• Regeringens ambition är att premien ska gälla för elutombordsmotorer som kan ersätta en förbränningsmotor på fem hästkrafter. Det kommer därför att finnas en nedre effektgräns för de elmotorer som ska omfattas av bidraget. Vilken effektgräns som ska gälla kommer att framgå av förordningen.

Läs Livet Ombords guide till att välja rätt elutombordare här.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kör mycket hellre på el än fossila bränslen till sjöss!
Ja
19
7
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!