Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing

Volvo Cars satsning på elektrifierade fordon accelererar och nu sätter man upp ett nytt mål: 2025 ska hälften av försäljningen utgöras av elbilar. ”Förra året...

Annons
Annons

Volvo Cars satsning på elektrifierade fordon accelererar och nu sätter man upp ett nytt mål: 2025 ska hälften av försäljningen utgöras av elbilar.

”Förra året tillkännagav vi vår satsning på elektrifiering för att förbereda oss på eran efter förbränningsmotorn,” säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars.

”Idag förstärker och utvidgar vi det åtagandet på världens ledande marknad för elektrifierade bilar. Kinas elektriska framtid är Volvo Cars elektriska framtid.”

En del av denna målsättning är nya laddhybriden Volvo XC40 T5 som idag premiärvisas i Beijing tillsammans med XC60 T8 Twin Engine och XC90 T8 Twin Engine. Alla tre suvmodellerna är alltså elektrifierade.

Volvo tillverkar S90 och S90L T8 Twin Engine i Kina. Den här veckan drar man igång tillverkningen av XC60 T8 Twin Engine i Kina och det innebär att samtliga tre fabriker – Luqiao, Chengdu och Daqing – tillverkar antingen laddhybrider eller elbilar.

Kina är Volvo Cars största marknad med 23,3 procent av försäljningen under första kvartalet 2018. För första gången passerade man 100.000 bilar/år under 2017. Orderböckerna för nya XC40 har inte öppnat ännu i Kina, men globalt har modellen redan 60.000 förhandsbeställningar.

Den kinesiska regeringens plan är att fordon som drivs av förnybar energi ska utgöra 20 procent av den årliga bilförsäljningen senast 2025 – vilket motsvarar sju miljoner fordon.

 

 

Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing
Nya Volvo XC40 T5 laddhybrid premiärvisas i Beijing

Bensinturbon på 1,5 liter ger maximalt 180 hk (132,4 kW), tillsammans med elmotorn på 75 hk (55 kW) ger det en sammanlagd toppeffekt på 255 hk (187,6 kW).

Något maximalt vridmoment får vi inte reda på. Men den trecylindriga T3-modellen i XC40 ger 156 hk (115 kW) vid 5.000 rpm och 265 Nm mellan 1.850–3.850 rpm. Sannolikt får då motorn med 180 hk en lite spetsigare vridmomentkurva men toppar kanske runt 280–300 Nm.

Vridmomentet i elmotorn på 55 kW får vi inte heller reda på. Men tittar vi runt bland laddhybrider och elbilar som ligger i närheten bör vridet i elmotorn hamna kring 200–250 Nm. Som vi vet sedan förut ger en elmotor max vridmoment redan vid ”tomgång” – vilket är väldigt trevligt i vardagstrafiken – men tappar sedan lite kraft på högsta varvtalet. Det är en egenskap som gör det så bra att kombinera en elmotor med en förbränningsmotor, de kompletterar varandra på ett väldigt smart sätt över ett brett varvregister, från krypkörning till motorvägsfart.

Vår försiktiga gissning är därför att Volvo XC40 T5 Twin Power får en väldigt trevlig, kraftfull drivlina med toppeffekten 255 hk och ett vridmoment runt 400–450 Nm. Enligt uppgifter i brittiska media är vridet 295 lb ft, alltså 400 Nm. Körbarheten i stadstrafik borde vara mycket fin med så mycket vridmoment, speciellt i kombination med den sjustegade dubbelkopplingslådan.

Elmotorn på 55 kW/77 hk kan ”vändas” till en generator vid inbromsning. Eftersom generatorn är kraftfull kan den ta hand om i stort sett all bromskraft – som annars bara hade försvunnit i friktion och värme. Det borde ge riktigt låg bensinförbrukning i stadstrafik, inte bara i teorin utan i verkligheten. Elmotorn kan även hjälpa bensinturbon vid acceleration och ge snabbare gasrespons.

Allt sammantaget har vi en kraftfull, pigg och snål motor som sannolikt även låter lite kul med sina tre cylindrar (tänk en halv Porsche 930 Turbo). Kan Volvo lägga XC40 T5 Twin Turbo på en vettig prisnivå som är inom räckhåll för tjänstebilisterna – då lovar vi redan här och nu en försäljningssuccé!

Någon bränsleförbrukning för Volvo XC40 T5 Twin Engine får vi inte reda på, ännu. Men vi kan få en liten fingervisning genom att titta på Geely Bo Rui GE, som premiärvisas just nu på Auto China 2018 i Beijing. Geely tillhör ju samma koncern som Volvo Cars och nya ”lyxmodellen” Bo Rui GE använder samma drivlina som XC40 T5 Twin Engine, alltså bensinturbo på 1,5 liter och en 55 kW elmotor.

Bränsleförbrukningen hos laddhybrider mäts i en gynnsam testcykel där man kombinerar två mätningar. Enligt denna metod uppger Geely Bo Rui GE en förbrukning på endast 1,6 l/100 km. CO2-utsläppet bör då ligga kring 37 g/km.

De här siffrorna går sannolikt inte att överföra rakt av till Volvo XC40 T5 Twin Engine. Men om vi leker med tanken att förbrukningen blir 1,6 l/100 km och CO2-utsläppet är 37 g/km får Volvo XC40 T5 Twin Engine cirka 30.000 kronor i bonus med nya bonus/malus-systemet som införs 1 juli i år.

På Auto China 2018 meddelade man för övrigt också att de modeller från Lynk & Co som ska säljas i Europa enbart blir elbilar. Återstår att se om de uppgifterna stämmer. Lynk & Co bygger på CMA-plattformen och de ska byggas i Gent-fabriken.

Den elektriska räckvidden i Volvo XC40 T5 Twin Engine får vi inte heller reda på, ännu. Det vi däremot vet är att batterikapaciteten är 9,7 kWh. Det är oväntat mycket och nästan uppe i senaste T8-nivån, som har 10,4 kWh. I bästa fall (med lätt gasfot) räcker det till en räckvidd strax över fyra mil för T8-modellerna. Eftersom XC40 T5 är lättare så kan vi förvänta oss ungefär samma räckvidd, eller kanske till och med lite mer.

Annons
Annons
Rulla till toppen