Elbilar och laddhybrider fortsätter öka – trots högre bonus runt hörnet

Samtidigt sjunker andelen dieselbilar. Köparna väljer istället en hybrid eller bensinbil.

Elbilar och laddhybrider fortsätter öka – trots högre bonus runt hörnet
Laddsladd blir allt vanligare på nyregistrerade svenska bilar.

Bilmarknaden i Sverige går urstarkt. Hittills i år har registreringarna av nya bilar ökat med en procent jämfört med samma period förra året – som även den var rekordbra.

Många bilköpare köper nu en bil som får betydligt högre skatt när det nya bonus/malus-systemet införs den 1 juli. För att komma undan straffskatten gäller det att bilen registreras in före det.

Det nya bonus/malus-systemet innebär också att bonusen för elbilar och vissa laddhybridmodeller höjs. Därför hade många gissat att försäljningen av elbilar och laddhybrider skulle gå ned ordentligt fram till den 1 juli. Så har det inte riktigt blivit – men det kommer förmodligen bli så under maj och juni, enligt Bil Sweden.

Istället ökade registreringarna av supermiljöbilar med 86 procent under april. Andelen supermiljöbilar är nu sex procent av alla nyregistrerade bilar, jämfört med knappt fyra procent under april förra året.

"Enligt våra prognoser kommer andelen laddbara bilar fortsätta öka under de kommande åren när över 100 nya laddbara modeller förväntas sättas på den svenska marknaden. I år räknar vi med att andelen laddbara bilar av nyregistreringarna kommer uppgå till drygt nio procent, och öka till ca 25 procent år 2021", säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Om den prognosen slår in innebär det en ordentlig ökning för supermiljöbilarna de senaste åren. Det var inte länge sedan de låg på en betydligt lägre nivå än idag.

Laddhybrider ökar snabbt – men kan förbjudas i mest strikta miljözonen

Mattias Bergman är dock inte nöjd med att laddhybriderna förbjuds i regeringens förslag på hur den "innersta" miljözonen ska se ut. Där tillåts bara helt eldrivna bilar och vätgasdrivna bränslecellsbilar.

"Laddhybrider, som i april stod för drygt 80 procent av nyregistreringarna av laddbara bilar, är en inkörsport för elektrifiering", säger han.

Allt mindre andel dieselbilar

Andelen dieselbilar är nu nere på under 40 procent. Den var hela 53 procent i april förra året.

"Dieselandelen har under de senaste månaderna legat på cirka 40 procent och minskningen av dieselandelen har sannolikt planat ut", säger Mattias Bergman.

Teslas siffror i Sverige beror till väldigt stor del på när leveranserna av bilar kommer. Men hittills i år har antalet registrerade Teslabilar minskat med omkring 40 procent.

Topp 10: Mest registrerade bilarna i april

1. Volvo S/V90
2. Volkswagen Golf
3. Volvo XC60
4. Volvo S/V60
5. Volkswagen Passat
6. Volkswagen Tiguan
7. Volvo V40
8. Nissan Qashqai
9. Toyota Auris
10. Skoda Octavia

Topp 10: Mest registrerade supermiljöbilarna i april

1. Volkswagen Passat GTE (laddhybrid)
2. Volvo XC60 Twin Engine (laddhybrid)
3. Kia Optima PHEV (laddhybrid)
4. Volvo V60 Twin Engine (laddhybrid)
5. Mitsubishi Outlander PHEV (laddhybrid)
6. Kia Niro Plug-In Hybrid (laddhybrid)
7. Nissan Leaf (elbil)
8. Volvo S/V90 Twin Engine (laddhybrid)
9. Renault Zoe (elbil)
10. Hyundai Ioniq (elbil)

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag väljer definitivt en elbil eller laddhybrid nästa gång det är dags att byta.
Ja
53
38
Nej