Livsfarlig pryl låter Teslaförare köra med Autopilot – trots varningar

Ska göra livet enklare, men kan leda till dödsolyckor.

Annons
Annons

Det har stormat en hel del kring Teslas Autopilotsystem de senaste månaderna. Autopilot kräver att föraren är uppmärksam – något som en del förare helt enkelt struntar i.

Vi har till exempel skrivit om hur en engelsk Teslaförare som inte ens befann sig bakom ratten filmades medan bilen körde med Autopilot, och det har inträffat flera uppmärksammade dödsolyckor.

Nu finns en ny pryl som sägs göra livet enklare för Teslaförare som hellre sover eller kollar på film medan Autopilot tar över körningen. Problemet är bara att den här lilla prylen också kan vara fullständigt livsfarlig.

I dagsläget är Autopilot i princip en adaptiv farthållare och en filhållningsassistans som kan gasa, bromsa och styra bilen under vissa förhållanden – men inte alltid. Föraren måste hela tiden vara uppmärksam och hålla koll. Föraren måste också hålla händerna på ratten, annars kommer flera varningar och bilen bromsar till slut in och stannar vid vägkanten.

Livsfarlig pryl låter Teslaförare köra med Autopilot – trots varningar

Autopilot Buddy, som den nya prylen heter, är en liten plastbit som kan fästas på ratten och som lurar systemet att tro att föraren faktiskt har händerna på ratten. Autopilot Buddy funkar idag för Tesla Model S och Model X och går att köpa för 179 dollar. En version för Model 3 är under utveckling.

Prylen ska minska antalet varningar som bilen ger ifrån sig om att föraren måste ha händerna på ratten. Men varningarna finns där av en anledning – om föraren inte är uppmärksam och håller händerna på ratten efter varningarna finns stor risk för en allvarlig olycka.

Företaget som säljer prylen har lagt till en liten text i botten av hemsidan om att den inte ska användas ute i trafiken. Men det är precis vad prylköparna kommer göra.

Flera andra biltillverkare övervakar inte bara att händerna är på ratten utan också att ögonen är på vägen. Den typen av system finns inte i Tesla. Wall Street Journal skrev tidigare i veckan att det är av kostnadsskäl, men Teslachefen Elon Musk twittrade tillbaka att det beror på att systemen inte är effektiva.

Annons
Annons
Rulla till toppen