Tesla lanserar Model 3 med fyrhjulsdrift och i ny prestandaversion

Elon Musk skryter om prestandan jämfört med BMW M3.

Tesla lanserar Model 3 med fyrhjulsdrift och i ny prestandaversion

Nästa månad öppnar Tesla för beställningar av Model 3 med fyrhjulsdrift, eller Dual Motor som det heter på Teslaspråk. Leveranserna börjar i juli, skriver Teslachefen Elon Musk på Twitter.

Han har hintat om fyrhjulsdrivna Tesla Model 3 flera gånger tidigare, men det är först nu som modellen är officiell. Dual Motor-versionen av Model 3 får en extra elmotor framtill som gör bilen fyrhjulsdriven på samma sätt som i de större Model S och Model X.

Än så länge finns inga officiella uppgifter om hur mycket starkare fyrhjulsdrivna Model 3 blir jämfört med den bakhjulsdrivna. Men den ska klara sprinten till 60 mph (96 km/h) på 4,5 sekunder. Motsvarande siffra för den bakhjulsdrivna modellen är 5,6.

Fyrhjulsdrift kostar 5.000 dollar extra för Model 3. Tyvärr blir inte räckvidden längre med fyrhjulsdrift, som i de större modellerna. Räckvidden är 310 miles (50 mil) enligt den amerikanska EPA-körcykeln.

En underlig detalj som Elon Musk nämner är att bilen går utmärkt att köra med en motor om en av dem skulle gå sönder.

Prestandaversionen av Model 3 blir först ut med en ny interiörfärg.

Tesla lanserar faktiskt två fyrhjulsdrivna versioner av Model 3. Den andra versionen heter Dual Motor Performance och är en prestandaversion som klarar 0–60 mph (96 km/h) på 3,5 sekunder.

Här ökar prislappen till 78.000 dollar och då ingår allt utom Autopilot. Elon Musk skryter om att prislappen är densamma som för BMW M3 men Tesla Model 3 Dual Motor Performance är 15 procent snabbare.

Enligt Elon Musk kommer Teslan "slå allt i sin klass på bana". I så fall återstår det att se i vilken omfattning Tesla löst problemen som uppstått när Model S körts på bana, nämligen att drivlinan snabbt blir överhettad.

Performance-versionen av Tesla Model 3 kostar 26.500 dollar extra – då krävs stora batteripaketet och fyrhjulsdrift – och har även den samma räckviddssiffra som den bakhjulsdrivna modellen som tillverkas nu.

I priset ingår bland annat 20-tumsfälgar och kolfiberspoiler. Dessutom blir Performance-versionen först ut med en uppgraderad interiör med nya färger som tillval.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kör mycket hellre en Tesla Model 3 Performance än en BMW M3!
Ja
56
41
Nej