Tesla Model 3 misslyckas i test – Elon Musk erkänner fel

Bilarna ska uppdateras med ny mjukvara.

Tesla Model 3 misslyckas i test – Elon Musk erkänner fel
Bromssträckan för Tesla Model 3 blev längre än för pickuplastbilen Ford F-150 i ett amerikanskt test. Elon Musk säger att bilarna ska uppdateras med ny mjukvara.

I ett nytt test av Tesla Model 3 visade det sig att bromssträckan i den nya folkelbilen inte bara var längre än hos alla konkurrenter – utan också längre än i den stora pickupbilen Ford F-150.

Det är en av anledningarna till att amerikanska Consumer Reports inte rekommenderar ett köp av Tesla Model 3. Konsumentmagasinet klagar också på att nästan alla bilens funktioner styrs med den stora pekskärmen, att fjädringen är för hård och att bilen släpper in en del vindljud.

Sammantaget skriver Consumer Reports att Model 3 har "stora brister".

När det gäller bromstestet gjordes det från från 60 mph (96 km/h) till stillastående. Tesla Model 3 hade en bromssträcka på 46 meter. Det är sämre än samtliga konkurrenter och 20 centimeter längre än Ford F-150. Resultatet blev inte godkänt ens efter att bromsarna fått svalna.

Teslas interna tester visade att bromssträckan borde vara något över 40 meter på så kallade "året runt-däck" från Michelin – en däcktyp som är vanlig i USA. Med bättre däck ska bilen klara 38 meter, enligt Tesla.

"I vårt test av Model 3 blev den första stoppsträckan vi mätte betydligt kortare (runt 39 meter, i närheten av Teslas eget resultat), men det lyckades vi inte upprepa ens efter att bromsarna fått svalna över natten", skriver Consumer Reports. Även när tidningen testade ett annat exemplar blev testresultaten ojämna.

Även inredningen får kritik av Consumer Reports. Nästan alla funktioner sköts med pekskärmen.

Model 3 har fått bättre resultat än så här i andra tester men då blir problemet istället att bilarna kan ha ojämn kvalitetsnivå.

Teslachefen Elon Musk skrev först på Twitter att resultatet var "mycket märkligt" och att andra som testat bilen fått bättre resultat. Några timmar senare verkade Tesla ha hittat felet som berodde på kalibreringen av de låsningsfria bromsarna. Det ska uppdateras med en mjukvaruuppdatering som ska skickas ut inom några dagar.

Det är oklart varför Tesla inte upptäckte felet tidigare.

På onsdagmorgonen kom beskedet att Consumer Reports ska testa Model 3 igen, efter att bilen fått mjukvaran för bromsarna uppdaterad.

"Om Tesla kan uppdatera bromsarna över nätet – och bli först i branschen med det – skulle vi gärna testa vår Model 3 igen", säger Jake Fisher, biltestchef på Consumer Reports.

Tesla har en viss historik med Consumer Reports. Magasinet har tidigare skrivit att Tesla har "stora kvalitetsproblem" och att Model 3 är "genomsnittlig", men Model S har vid flera andra tillfällen fått toppbetyg av ägarna.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker Tesla generellt verkar hålla hög kvalitetsnivå.
Ja
37
108
Nej