Elbilarna och laddhybriderna står fortfarande för en försvinnande liten del av alla nya bilar som registreras in i Sverige. I april var bara sex procent av alla bilar som registrerades en så kallad supermiljöbil.
Men ökningen går snabbt – i april förra året var den siffran bara 3,7 procent och många biltillverkare hänger inte med i svängarna. Det tar tid att ställa om en gigantisk produktionsapparat och det får du som köpare betala för genom att vänta.
Vi har gått igenom nästan alla elbilar och laddhybrider på den svenska marknaden för att ta reda på hur länge köparna måste vänta om de lägger en beställning idag.
Inte ovanligt att köparna får vänta nästan ett år på sin bil
Du som vill ha en laddhybrid från Audi eller Volkswagen har tyvärr inte så mycket att välja på. Volkswagen Passat GTE finns att beställa från fabrik men leveranstiden är upp emot ett år. Elbilen e-Golf levereras lite snabbare.
Den mindre laddhybriden Golf GTE och Audis version, A3 e-tron, är båda helt slutsålda. Bilarna går inte att beställa men det kan finnas enstaka bilar ute hos handlarna.
• När öppnar beställningarna igen, och när får kunderna sin bil levererad i så fall?
”I nuläget kan jag inte ge ett exakt svar på den frågan. Vi jobbar förstås på att det ska kunna se så snart det är möjligt”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen, till Recharge.
Räddningen för dig som vill ha en bil snabbt är att välja en lagerbil, men då kan du inte alltid välja exakt den specifikation du vill med färg och tillval.
”Passat GTE har glädjande nog varit en mycket stor försäljningsframgång och därför har vi denna situation. Samtidigt är det så att våra återförsäljare har beställt hem ett ganska stort antal lagerbilar vilket gör att man kan få snabbare leveranser om man väljer en sådan”, fortsätter han.
Även Audis laddhybridsuv Q7 e-tron är slutsåld och det finns ingen exakt information om när modellår 2019 kommer kunna levereras.
”Men vi räknar med början på nästa år, då de även har certifierats enligt den nya WLTP-körcykeln”, säger Irene Bernald, informationschef på Audi i Sverige.
Batteribrist hos Hyundai
Hyundai och Kia har slagit på stort med lanseringen av flera riktigt prisvärda elbilar och laddhybrider. Hyundai Ioniq Electric har till exempel fått beröm för låg elförbrukning som ger lång räckvidd trots att batteriet inte är störst i klassen.
Men när det kommer till att leverera bilar blir det värre. Hyundai har råkat ut för global batteribrist och väntetiden för den eldrivna versionen av Hyundai Ioniq är mellan åtta och tio månader. Du som beställer en bil idag kan alltså få den levererad tidigast i januari 2019, eller i värsta fall i mars. Laddhybridversionen kan levereras på sex till åtta månader.
Inte heller Volvo kan hålla korta leveranstider på laddhybridmodellerna. Du som lägger en fabriksbeställning på en ny Volvo XC60 T8 Twin Engine kan få vänta upp emot åtta månader. Volvo V90 kan levereras lite snabbare än så (fyra månader). När det gäller XC90 uppgav en handlare vi pratade om att det bara fanns en enda XC90-laddhybrid i hela Sverige.
Dieselmodellerna har betydligt kortare leveranstid så det är inte underligt om en del köpare övertalas att köpa en diesel istället.
Kia och Mitsubishi med snabb leverans
Då är läget betydligt bättre hos Mitsubishi som sålt laddhybridsuven Outlander PHEV i många år – en modell som dessutom svalnat en del på marknaden nu när konkurrenten Volkswagen Passat GTE börjat säljas.
”Vi har gott om Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid i lager så vi har ingen väntetid. Även om en kund beställer en bil som mot förmodan inte finns i lager som beställs från fabriken i Japan har vi inga fördröjda väntetider. Beställer man en Outlander Plug-In Hybrid idag kan den levereras direkt”, säger Lotta Thulin på Mitsubishi i Sverige.
”Högt tryck på försäljningen”
Renault Zoe och nya generationen Nissan Leaf kan båda levereras på fem månader, men inte om du väljer den högre utrustningsnivån Tekna i Leaf – då ökar leveranstiden till nio–tio månader.
Mercedes har uppehåll i beställningarna av laddhybridmodellerna. Nya modeller med dieselmotor är på väg att lanseras men dyker inte upp förrän vid årsskiftet som tidigast.
Även Kia kan leverera laddhybridversionerna av Niro och Optima direkt.
”Vi har högt tryck på försäljningen men trots det god tillgång på båda våra laddhybrider, med lager hos både återförsäljare och i importhamn. Snabbaste sättet att få en bil är att välja en bil som finns lager hos återförsäljarna. Leveranstid är därmed upp till respektive återförsäljare. Vi tillhandahåller en till tre versioner av respektive modell och alla finns i lager”, säger David Lilja, pr-chef på Kia i Sverige.
Så lång är leveranstiden
Bilmodell | Biltyp | Leveranstid |
Audi A3 e-tron | Laddhybrid | Slutsåld, oklart när modellår 2019 kommer |
Audi Q7 e-tron | Laddhybrid | Slutsåld, oklart när modellår 2019 kommer |
BMW 225xe | Laddhybrid | 1–2 månader |
BMW 330e | Laddhybrid | Ingen uppgift |
BMW 530e | Laddhybrid | 1–2 månader |
BMW i3 | Elbil | 4 månader |
BMW i3 REX | Laddhybrid | 3 månader |
Hyundai Ioniq Electric | Elbil | 8–10 månader |
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid | Laddhybrid | 6–8 månader |
Kia Niro Plug-in Hybrid | Laddhybrid | Leverans direkt |
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid | Laddhybrid | Leverans direkt |
Kia Soul EV | Elbil | Finns i lager, leveranstid beror på återförsäljare |
Mercedes C 350 e | Laddhybrid | Slutsåld, ny laddhybridmodell med dieselmotor kommer 2019. Lagerbilar kan finnas kvar |
Mercedes E 350 e | Laddhybrid | Slutsåld, ny laddhybridmodell med dieselmotor kommer sent 2018. Lagerbilar kan finnas kvar |
Mercedes GLC 350 e | Laddhybrid | Slutsåld, ny laddhybridmodell med dieselmotor kommer 2019. Lagerbilar kan finnas kvar |
Mitsubishi Outlander PHEV | Laddhybrid | Leverans direkt |
Nissan Leaf | Elbil | 5 månader (N-Connecta och Acenta), ca 9–10 månader (Tekna) |
Renault Zoe | Elbil | 5 månader |
Tesla Model S | Elbil | 2 veckor (lagerbilar i Sverige), 8–10 veckor (lagerbilar i Europa), 3–4 månader (fabriksbeställning) |
Tesla Model X | Elbil | 2 veckor (lagerbilar i Sverige), 8–10 veckor (lagerbilar i Europa), 3–4 månader (fabriksbeställning) |
Volkswagen e-Golf | Elbil | 5–7 månader |
Volkswagen e-Up | Elbil | 4 månader |
Volkswagen Golf GTE | Laddhybrid | Slutsåld, oklart när modellår 2019 kommer |
Volkswagen Passat GTE | Laddhybrid | 11–13 månader, men kan finnas lagerbilar hos återförsäljare |
Volvo V60 D5 Twin Engine | Laddhybrid | Slutsåld, nya generationen V60 kommer senare under året |
Volvo V60 D6 Twin Engine | Laddhybrid | Slutsåld, nya generationen V60 kommer senare under året |
Volvo V90 T8 Twin Engine | Laddhybrid | 3–4 månader |
Volvo XC60 T8 Twin Engine | Laddhybrid | 7–8 månader |
Vi har ännu inte kunnat få fram några exakta leveransdatum för Toyota Prius Plug-in Hybrid och Volvo XC90 T8 Twin Engine.