Han fick bostadsrättsföreningen att installera laddboxar i garaget

Premium Allt fler som bor i lägenhet vill kunna ladda sin elbil hemma. Bostadsrättsföreningen Haga var bland de första som lyssnade på medlemmarnas önskemål. Snart ska garagets nio laddboxar bli fler.

Han fick bostadsrättsföreningen att installera laddboxar i garaget

Det var ett av Vattenfalls första projekt i sitt slag – och 2015 hade bostadsrättsföreningen Haga i Solna fått nio laddboxar installerade. För medlemmarna med elbilar och laddhybrider har livet onekligen blivit lite enklare. Man använder sitt kort för att "tanka" och räkningen skickas separat.

"Det finns ju laddstationer vid snabbköpet, men det är ohyggligt mycket smidigare att kunna ladda i föreningens garage", säger Pär Olsson.

Hans elbilsentusiasm delades av en granne, och tillsammans lämnade de in en motion till stämman och fick grönt ljus. Pär är professor i fysik vid KTH, där hans forskargrupp arbetar med framtidens kärnenergiteknik. Med viss insikt i ämnet konstaterar Pär att vi i Sverige har en fantastisk elmix för att köra elbilar på, som är nära nog koldioxidfri.

Redan innan installationen var färdig hade han fått sin leasade Nissan Leaf och nu är familjen inne på sitt andra exemplar. Pär berättar att modellen trots sin begränsade räckvidd fungerar bra – i alla fall i dagsläget.

Bränslekostnaden ligger på ungefär en hundralapp i månaden

"Man tar sig 16–17 mil på motorväg, men om man kör runt i stan i 50–70 km/h räcker batteriet mycket längre. Vi är väldigt nöjda med bilen. Mina föräldrar bor i Falun och min fru har sina föräldrar i Mora, så vi stannar alltid i Sala och tar en glass medan vi laddar bilen. Det tar 10–15 minuter. Våra barn blir ändå åksjuka efter ungefär en timme, så det passar bra med en paus där", säger han.

En stor skillnad mellan att snabbladda efter vägen och använda sladden hemma i garaget är elpriset. Pär berättar att familjens "bränslekostnad" ligger på cirka 100 kronor i månaden. Med omkring 2.000 körda mil om året innebär det en milkostnad som ligger långt under en krona. Till detta kommer dock en höjning av hyran för p-platserna med 150 kronor.

"Det finns ju laddstationer vid snabbköpet, men det är ohyggligt mycket smidigare att kunna ladda i föreningens garage", säger elbilsägaren Pär Olsson.

Halva priset jämfört med för tre år sedan

Bostadsrättsföreningens ordförande Lars Samuelsson var projektledare för Hagas satsning. Han varnar för att man inte ska stirra sig blind på priset när man tar in offerter.

"Det här var ganska nytt då och det fanns en del lycksökare i branschen. De ville köpa laddboxar från Kina och att vi sedan skulle ta in elektriker själva. Men vi beslutade att vi ville ha en upphandling som omfattade allt från att dra elen till att sätta upp boxarna – och då föll många bort. Vattenfall var inte billigast men vi valde dem just för att de kunde erbjuda det här, och det har fungerat bra", säger Lars Samuelsson.

Haga betalde omkring 20.000 kronor per laddbox inklusive installation, men sänkta priser tillsammans med bidrag från Klimatklivet innebär att en box i dag kommer hamna på omkring halva det beloppet. Lars Samuelsson understryker vikten av att göra en total upphandling med allt inkluderat, för annars kan det bli riktigt dyrt. För Haga är det redan dags att utöka antalet laddboxar.

"När vi gick ut med en ny enkät märkte vi ett ökat intresse bland medlemmarna, och nu är vi beredda att gå ut i en andra upphandling med en lika stor satsning på 8–10 platser", säger han.

Hur många intresserade medlemmar behöver man då ha för att investeringen ska vara motiverad? Svaret är inte helt lätt att ge på förhand.

"Det är hönan eller ägget. Ska elbilarna finnas på plats först, eller måste man bygga laddare för att folk ska börja köra elbil", säger Lars Samuelsson. 

Det är hemmaladdningen som är det viktigaste för elbilsägarna, enligt Mattias Lindblom på Vattenfall. "Folk kommer välja en lägenhet i en fastighet där de kan ladda sin elbil", säger han. Foto: Vattenfall

"Ladda hemma är det viktigaste"

Sedan Brf Haga installerade laddboxar har utvecklingen tagit fart. Just nu arbetar Vattenfall med ett stort antal fastighetsbolag, och de märker även ett starkt ökat intresse från bostadsrättsföreningarna.

"Vi konstaterar att det i en nära framtid är möjligheterna att ladda hemma som är det viktigaste. Man vill kunna kliva in i en fulladdad bil på morgonen, och det blir mycket billigare hemma", säger Mattias Lindblom, affärsutvecklingschef på E-mobility Vattenfall i Norden.

De anser att siffran för hemmaladdning framgent kommer ligga på cirka 80 procent. Och att inte hoppa på elektrifieringståget kan vara en strategisk miss.

"Jag tror dessutom att det kan vara värdedrivande över tid. Folk kommer välja en lägenhet i en fastighet där de kan ladda sin elbil eller laddhybrid – det kommer bli allt viktigare", säger Mattias Lindblom.

Vattenfall vill betona vikten av att man tänker lite längre fram och ser till att den lösning man väljer är framtidssäkrad. De första fem laddboxarna slutar kanske med 50. Man måste också se till att anläggningen kan hantera ny hårdvara som kommer ut på marknaden.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kan ladda bil hemma.
Ja
63
58
Nej