Ny rapport visar: Svenska bilsäljare vill inte sälja elbilar

Dålig koll på tekniken, kommer med felaktiga påståenden och säljer hellre en bensin- eller dieselbil.

Ny rapport visar: Svenska bilsäljare vill inte sälja elbilar
Laddsladd tycker många köpare fortfarande är lite läskigt. Men det blir inte bättre av att många säljare heller inte har koll på tekniken.

Det finns betydligt fler nya elbilar att välja på för svenska elbilsköpare idag än för bara några år sedan. Men det är framför allt två problem som gör att omställningen till eldrift inte går lika snabbt som den skulle kunna göra.

För det första kan biltillverkarna inte leverera tillräckligt många bilar. Väntetiderna är ofta enormt långa och biljättarna har helt enkelt inte hunnit ställa om för att möta efterfrågan.

För det andra vittnar många Rechargeläsare om att de stöter på bilsäljare som inte alltid är så intresserade av att sälja elbilar. De är dåligt pålästa och säljer hellre en bensin- eller dieselbil, och elbilarna som står vid bilhallen är inte alltid laddade.

Det här problemet uppmärksammas nu i en ny rapport gjord av forskare vid University of Sussex och Aarhus Universitet. Forskarna har besökt 83 återförsäljare vid 126 tillfällen i Danmark, Norge, Sverige, Island och Finland och försökt köpa en ny bil.

• I nästan sju av tio fall försökte säljaren styra bilköparen mot en bensinbil.

• I tre av fyra fall nämnde inte ens säljaren att det fanns elbilar till salu.

• Säljarna kunde också komma med helt felaktiga uppgifter om elbilarna och dess räckvidd.

• De svenska säljarna fick relativt bra betyg för sina kunskaper om laddhybrider, men när det gäller elbilar blev betyget betydligt sämre.

"Vår hypotes var att säljarna skulle vara mer stöttande mot elbilar, särskilt i de nordiska länderna, men vi blev chockade av resultatet", säger Benjamin Sovacool, professor i energipolitik, och en av forskarna bakom studien.

Om säljaren har som mål att sälja så många bilar som möjligt är det inte konstigt att hen väljer att skippa elbilarna. Det tar ofta tid att läsa på om alla finesser och hur den ska laddas och det tar tid att förklara allt det för köparen som dessutom kanske behöver längre tid att övertygas än en bensin- eller dieselbilsköpare.

En elbilsköpare kan å andra sidan vara mer påläst än bensin- eller dieselbilsköparen och då behöver säljaren "lägga i en extra växel" för att kunna svara på frågorna.

En annan viktig punkt är att elbilar ofta kan ha låga försäljningsmarginaler trots att bilarna är dyrare än motsvarande bil med förbränningsmotor. Och eftersom elbilar ofta kräver mindre service än en bil med förbränningsmotor hotas dessutom en av bilhandlarens viktigaste inkomstkällor, nämligen service.

Det ska sägas att nivån är väldigt blandad – det finns gott om exempel på fantastiskt duktiga bilsäljare som verkligen ser potentialen i att sälja elbilar och laddhybrider, och som är bra pålästa.

Men tyvärr finns också alltför många exempel på motsatsen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har stött på riktigt bra elbilssäljare.
Ja
16
28
Nej