Jaguar och Land Rover miljardsatsar för att bli mindre beroende av dieselmodeller

Flera nya modeller på gång – och nästan alla ska komma med eldrift eller som hybrider.

Jaguar och Land Rover miljardsatsar för att bli mindre beroende av dieselmodeller

Jaguar och Land Rover har hamnat i ett jobbigt läge de senaste åren. Den indiskägda biljätten är enormt beroende av dieselmotorer.

Varken Jaguar eller Land Rover har satsat på hybridteknik i någon större utsträckning – det har till 90 procent varit dieselmotorer under motorhuvarna. Det är ett stort problem med tanke på hur dåligt rykte dieselbilarna fått.

Men något är på väg att hända: Land Rover har börjat sälja en laddhybridversion av Range Rover Sport och koncernkollegan Jaguar har visat upp hajpade elsuven I-Pace.

Nu kommer nästa steg. Jaguar och Land Rover satsar totalt 160 miljarder kronor på utveckling av nya bilar och teknik – och det på bara de kommande tre åren. I den satsningen spelar elbilar en mycket viktig roll.

Satsningen kommer förstås påverka vinsten, men koncernen ser ingen annan utväg än att satsa. Försäljningen har inte alls ökat så mycket som den borde och den här satsningen är viktig för att vända trenden.

Förutom att öka antalet modeller i programmet från 12 till 16 ska pengarna gå till...

• Mer utveckling av komponenter "i huset" istället för att gå till underleverantörer.

• Ta fram en ny plattform som har stöd för både eldrift och förbränningsmotorer. Nästan alla modeller ska finnas med eldrift, hybriddrift och förbränningsmotor.

• Skruva upp takten i fabriken i Slovakien.

• Förbereda de engelska fabrikerna för produktion av elbilar.

• Öppna ett mjukvarucenter i Manchester för att utveckla självkörande och uppkopplade bilar.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker Jaguar och Land Rover verkar ligga bra till i omställningen till eldrift.
Ja
18
12
Nej