Ny rapport gör klart: Stockholms innerstad kan bli utsläppsfri om bara tolv år

Med rätt beslut kan avgaserna hållas utanför stadskärnan.

Ny rapport gör klart: Stockholms innerstad kan bli utsläppsfri om bara tolv år
Foto: Bigstockphoto

Med fler laddstolpar för elbilar skulle hela innerstaden i Stockholm kunna bli helt utsläppsfri tack vare elbilar. Det visar en ny rapport som Volkswagen och flera elbolag ligger bakom.

För att det ska bli verklighet med en helt utsläppsfri stadskärna om tolv år krävs det storsatsningar på flera viktiga punkter redan nu:

• Fler laddstolpar och utbyggt elnät.

• Teknisk utveckling med billigare elbilar och längre räckvidd.

• Fler subventioner, som till exempel elbilsrabatter eller fri parkering för elbilister.

• Politiska beslut om miljözoner och andra typer av förbud.

"Fordonen behöver bli billigare. Norge är intressant i sammanhanget. De har haft en bra utveckling bland annat på grund av subventioner. Vi behöver inte göra lika många, men vissa under en bestämd period", säger Måns Norlin, ansvarig för rapporten på WSP, till Dagens Nyheter.

Volkswagen är på plats i Almedalen för att presentera rapporten och visa upp elbussen Budd-e.

"Fullt realistiskt"

I pressmeddelandet om rapporten skriver Volkswagen att elektrifieringen "kommer göra allra mest nytta i större städer, som Stockholm".

"Det framtagna materialet visar att det är fullt realistiskt att på kort tid nå väldigt långt med elektrifieringen. Man ska se rapporten som en vision för vad som är möjligt att göra och den beskriver vad som måste göras för att uppnå visionen. Helt klart är att fler förändringar måste till om vi ska nå målsättningen på 70 procents minskning av utsläppen från inrikes transporter till 2030", säger Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen.

Rapporten är framtagen av konsultföretaget WSP och den har gjorts på uppdrag av Scania, Volkswagen samt elbolagen Vattenfall och Ellevio.

Tidplan: Så kan innerstan bli utsläppsfri

Här sammanfattar vi några av de viktigaste punkterna i rapporten för att Stockholms innerstad ska kunna "rulla på eldrift".

2018–2021: "Early adopters" skaffar elbil

• Gör det enklare att få tillstånd för att bygga laddstolpar.
• Premie för ellastbilar.
• En enda standardiserad lösning för att betala för laddning.
• Kommunen ska göra en plan för att byta till elektrifierade bilar.

2022–2029: Majoriteten har börjat skaffa elbil

• 30 snabbladdare på plats 2023 och 70 snabbladdare 2027.
• Höja trängselskatten.
• Enbart elbussar i kollektivtrafiken.
• Elnätet utbyggt.
• Byggtransporter är utsläppsfria 2028.

2030: Utsläppsfri innerstad

• Miljözon 3 (enbart elbilar) i hela innerstaden.
• Förbud mot att sälja fossila drivmedel i innerstaden.

Fördelar och nackdelar enligt rapporten

Nyttor med en utsläppsfri innerstad: Utsläpp och klimat, luftkvalitet, buller, sysselsättningseffekter, energitrygghet, stadsplanering.

Kostnader med en utsläppsfri innerstad: Investeringar i elfordon, laddinfrastruktur och elnät.

Rapporten kommer fram till att fördelarna helt klart väger tyngre än nackdelarna.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror faktiskt det skulle kunna funka att Stockholms innerstad blir utsläppsfri redan 2030.
Ja
5
1
Nej