Ny batteriteknik ska ge överlägsen snabbladdning i svenskt klimat

Smart lösning gör det möjligt att ladda på en kvart i ned till 43 minusgrader.

Annons
Annons
Ny batteriteknik ska ge överlägsen snabbladdning i svenskt klimat

Ett av de största problemen med dagens vanliga litiumjonbatterier är att de trivs allra bäst i ungefär samma temperaturspann som vi människor.

En smällkall vinterdag eller en stekhet sommardag gör att batteriet inte funkar optimalt och det ger betydligt kortare räckvidd. Batteriet måste då värmas upp eller kylas ned och det kräver energi.

Men tack vare en ny batteriteknik som är under utveckling hos forskare på Penn State University skulle det här problemet kunna lösas.

Det nya batteriet kan i princip värma upp sig självt tack vare en tunn nickelfolie som fästs på den negativa polen (katoden) och sedan skapar en tredje pol vid sidan av den positiva polen (anoden). När temperatursensorn känner av att yttertemperaturen är för låg kan batteriet skicka elektroner genom folien. Det värmer upp batteriet.

Det bästa är enligt forskarna att de snabbladdare som redan satts upp inte behöver byggas om.

”En unik finess med vår cell är att den tar hand om uppvärmning och sedan byter till laddning automatiskt. Och laddarna som redan finns ute behöver inte ändras. Kontrollen av temperatur och laddning finns i batteriet, inte i laddaren”, säger Chao-Yang Wang, chef för avdelningen som forskat fram batteriet på Penn State University.

Snabbladdning på en kvart ned till 43 minusgrader

Han poängterar också att biltillverkarna på det här sättet kan använda mindre batterier – det ger lägre vikt och pris för elbilarna.

Ny batteriteknik ska ge överlägsen snabbladdning i svenskt klimat

Tekniken skulle innebära att batteriet kan snabbladdas på en kvart i temperaturer på ned till 43 minusgrader. Och med tanke på att elbilar kan tappa en fjärdedel av räckvidden i kalla temperaturer skulle det här kunna vara ett stort framsteg för att elbilar ska fungera optimalt även på vintern.

När det gäller batteridegradering, alltså att batteriet tappar kapacitet efter en tid, verkar det nya batteriet tappa omkring 20 procent av sin kapacitet efter 4.500 laddcykler med 15-minuters snabbladdningar i nollgradig temperatur.

Dagens snabbladdare behöver inte bytas ut

Som vanligt med nya batteritekniker gäller det att inte bli alltför uppjagad – tekniken är alltså långt ifrån färdigutvecklad och om den någonsin sätts i serieproduktion återstår att se. Ett liknande pressmeddelande som skickades ut från samma universitet från 2016 avslöjade ungefär samma information.

Men det är lovande att forskare ändå försöker lösa det här problemet som drabbar miljontals elbilister över hela världen.

Annons
Annons
Rulla till toppen