Stort test: Så långt kommer elbilarna i verkligheten

Frågetecken för räckvidden i Nissan och Jaguar – men annars verkar siffrorna stämma ganska bra med vad tillverkarna själva uppger.

Annons
Annons

Att mäta räckvidden i elbilar och laddhybrider är inte det lättaste. Vissa försöker maxa räckvidden på bana för att få fram den längsta räckvidden, och även om siffran kan bli imponerande säger den typen av test inte så mycket om räckvidden i verkligheten.

Då är det bättre att testa på vanliga vägar, men då ska bilarna köras på samma sätt, på samma vägar och vid samma tillfälle.

Nu har organisationen Autobest samlat ihop tio av de populäraste elbilarna för ett stort räckviddstest på spanska vägar. Till sin hjälp hade Autobest ingenjörer från oberoende certifieringsföretaget Bureau Veritas.

Bilarna i testet

• BMW i3
• Hyundai Ioniq Electric
• Jaguar I-Pace
• Kia Soul EV
• Nissan Leaf
• Opel Ampera-e
• Renault Zoe
• Tesla Model S 100D
• Tesla Model X 100D
• Volkswagen e-Golf

Räckvidden i elbilar har i tidigare mätts med NEDC-körcykeln som är väldigt missvisande och ”snäll”. Den nya och mycket hårdare WLTP-körcykeln ligger närmare sanningen och faktum är att många av de testade elbilarna ligger väldigt nära WLTP-siffran när det gäller räckvidd i verkligheten.

Här är de andra slutsatserna som testet kommer fram till:

• Det är ingen överraskning att Teslabilarna kommer allra längst med sina batteripaket på 100 kWh. Model S kom 42 mil på en laddning och Model X kom 40 mil. Siffran för Model X är faktiskt imponerande med tanke på att det är en tyngre bil med högre luftmotstånd.

• Kia Soul EV överraskar positivt och kommer faktiskt 18 procent längre än WLTP-siffran.

Stort test: Så långt kommer elbilarna i verkligheten
Renault Zoe kommer ungefär så långt som utlovat, men förbrukningen är ganska hög. Särskilt jämfört med snåljåpen Ioniq.

• Jaguar I-Pace överraskar istället negativt. Den kommer bara 31 mil på en laddning vilket är klart underkänt för en bil som ska klara 47 mil enligt WLTP-körcykeln. (Jaguar uppgav tidigare 48 mil, men den siffran är nu nedskruvad till 47 mil.) Testbilen som kördes var dock en förseriebil som inte fått den senaste uppdateringen från Jaguar, och det kan förklara resultatet. Den uppdateringen ska göras på alla I-Pace innan de levereras till köparna. Därför är leveranserna av I-Pace något försenade och till svenska köpare kommer bilen i mitten av september. Exakt vad uppdateringen innebär är oklart.

• Inte heller Nissan Leaf levererar något vidare bra resultat. Den kommer knappt 23 mil vilket bara är 80 procent av vad Nissan lovar med WLTP-siffran.

• Räckvidd är dock inte allt. Förbrukningen är också viktig. I-Pace hade en skyhög förbrukning jämfört med de andra bilarna, men även det skulle alltså kunna bero på att testbilen var en prototyp. Hyundai Ioniq har visat sig vara snål i andra tester och det är den även här. Men e-Golf flåsar den i nacken.

Stort test: Så långt kommer elbilarna i verkligheten
Bilarna kördes först 18 mil på väg och sedan resten av testet på bana för att inte få batteritorsk i trafiken.

Resultatet: Tesla kommer längst

Bilmodell Räckvidd i testet (snitt) Räckvidd (WLTP) Räckvidd jämfört med WLTP Förbrukning
BMW i3 232 km 225 km 103% 14,8 kW/h
Hyundai Ioniq 212 km 204 km 104% 12,2 kW/h
Jaguar I-Pace 314 km 470 km 67% 27,5 kW/h
Kia Soul 218 km 185 km* 118% 13,6 kW/h
Nissan Leaf 228 km 285 km 80% 16,3 kW/h
Opel Ampera-e 377 km 380 km 99% 16,1 kW/h
Renault Zoe 284 km 300 km 95% 14,6 kW/h
Tesla Model S 423 km 461 km* 92% 20,6 kW/h
Tesla Model X 400 km 430 km* 93% 23,4 kW/h
VW e-Golf 232 km 219 km 106% 12,4 kW/h

*) Siffran för den här bilen är uppskattad med utgångspunkt i den gamla NEDC-siffran. Den här modellen har än så länge ingen officiell WLTP-siffra.

Så gjordes testet

Bilarna kördes 18 mil i stadskörning samt på landsväg och motorväg. Testförarna använde inte bilarnas ecolägen som ibland kan ge längre räckvidd med vissa finesser, som klimatanläggningen, avstängd. Förarna bytte bil ofta för att kompensera för olika körstil.

Efter testet kördes bilarna i 70 km/h på en bana tills batteriet tog slut. Testet gjordes två gånger och bilarnas räckviddssiffra blir ett snitt från de två testomgångarna.

Annons
Annons
Rulla till toppen