Här är batterifabrikerna som utmanar svenska Northvolt

Elbilsracet har bara börjat – nu slår batterihysterin till. Här har vi kartlagt vilka som utmanar svenskarna.

Annons
Annons
Elbilsracet har bara börjat. Batterihysterin har slagit till i bilbranschen och på politisk nivå har batterifabriker blivit en het fråga. Northvolt har precis påbörjat bygget av en jätteanläggning i Skellefteå, men de är långt från ensamma. Här har vi kartlagt vilka som utmanar svenskarna.

När det gäller bilbatterier är den asiatiska dominansen så enorm att man knappast kan tala om några verkliga utmanare. Till och med i Elon Musks berömda Gigafactory är det asiatiskt som gäller, och i Teslabilarna sitter det Panasonicbatterier.

I Europa har det länge sett skralt ut, något som säkerligen har att göra med att de stora biltillverkarna till en början avfärdade batterielbilar som framtiden.

Men det var då. Nu sveper en flodvåg av batteriintresse över branschen eftersom köparna har ett enormt sug efter laddbara bilar.

Och det slutar inte där. Även på politisk nivå har man uttryckt stor oro över att hamna på efterkälken inom detta så viktiga segment. Så pass att man 2017 lanserade den ”Europeiska batterialliansen”, med det direkta målet att skapa en fungerande och konkurrenskraftig leverantörskedja inom batteriproduktion och utveckling. 

”Batterier är hjärtat i den industriella revolutionen”, deklarerade Maroš Šefčovic när satsningen presenterades.

Men hur står det till med utvecklingen, och vilka är intressenterna som planerar fabriker?

Här är batterifabrikerna som utmanar svenska Northvolt

Northvolt har stöd från en tidigare Teslachef

Plats: Skellefteå
Status: Under konstruktion
Förväntad batteriproduktionsstart: 2020
Kapacitet: 32 GWh per år 2023

Svenska Northvolt har snabbt seglat upp som en rubrikmakare – och de som ska bygga en ”Gigafactory-utmanare” i Europa.

Företaget grundades av Peter Carlsson, som tidigare jobbat som inköps- och logistikchef för Tesla. Northvolt har gått från idé till delverklighet, och i somras fick man miljötillstånd att börja bygga den första produktionslinan vid den planerade fabriken i Skellefteå. Detta tillstånd medger att man kan producera en batterikapacitet på 8 kWh. Man har även sökt tillstånd om att få påbörja nästa produktionslina för att när alla fyra är byggda kunna nå en kapacitet på 32 GWh. 

Därtill har Northvolt har nyligen säkrat litiumleveranserna då man i augusti tecknade avtal med Nemaska Lithium om fem års tillgång – detta på en volym om mellan 3 500 och 5 000 ton litium. 

Men bara för att man kommit igång är succén inte säkrad – och därtill är det många konkurrenter som vill ha del av kakan.

Många skakade på huvudet när Peter Carlsson drog igång projektet. Men han har lyckats få in finansiärer där bland anandraat Vattenfall, Stena, Siemens och ABB sticker ut som investerare. I somras togs första spadtaget för fabriken i Skellefteå och i Västerås kommer man ha sin forskning och utveckling.

Här är batterifabrikerna som utmanar svenska Northvolt

Daimler har stöd av tyska staten

Plats: Kamenz samt Untertürkheim, Tyskland
Status: Under konstruktion
Förväntad batteriproduktionsstart: Höst 2018
Kapacitet: Okänt

Daimler har verkligen slagit på stora el-trumman på sistone. Daimler ska investera 100 miljarder i elektrifiering och autonom teknik – och en del av detta kommer läggas på två batterifabriker.

Men inte nog med att det är Daimler som bygger – biljätten har också fått stadig backning av tyska staten. Exakt vilken kapacitet fabriken ska att ha är okänt, men utöver rena elbilsbatterierska Daimler också utveckla och producera enheter för nätverksanvändning samt i kombination med exempelvis sol- och vindkraft.

Här är batterifabrikerna som utmanar svenska Northvolt

Samsung SDI storsatsar i Europa

Plats: Göd, Ungern
Status: Under konstruktion
Förväntad batteriproduktionsstart: slutet 2018
Kapacitet: Ca 2 GWh om året

Samsung SDI behöver knappast någon närmare presentation för den som är insatt i elbilsvärlden. Företaget är ett av bolagen i den gigantiska Samsungkoncernen och ska i år öppna en ny batterifabrik ett par mil norr om Budapest.

Här är batterifabrikerna som utmanar svenska Northvolt

LG Chem vill bygga ”ett Mecka för batteriproduktion”

Plats: Wroclaw, Polen
Status: Under konstruktion
Förväntad batteriproduktionsstart: 2018/2019
Kapacitet: Ca 4 GWh per år

”Vi ska förvandla Polenfabriken till ett Mecka för batteriproduktion”, sa LG Chem när första spadtaget togs på den nya batterifabriken i Wroclaw.

Just nu håller man på att bygg klart fabriken och det koreanska företaget har skrutit om att man får Europas största batterifabrik när anläggningen är klar. Detta grandiosa uttalande till trots – här är det endast en bråkdel av vad Northvolt planerar att producera.

Terra E ska bygga två anläggningar i Tyskland

Plats: Två ställen i Tyskland
Status: Under konstruktion
Förväntad batteriproduktionsstart: 2019
Kapacitet: Ska nå 34 GWh per år 2028

Tyska konsortiet Terra E har stora planer på att bli industriledande i Europa. Bakom företaget står 17 företag och forskningsinstitutioner och planen är att bygga två anläggningar i Tyskland med totat 34 GWh.

Terra E har en lite annorlunda strategi än gängse tillverkare. Man vill kunna erbjuda vad som beskrivs som ett ”gjuteri” där kunder kan komma med sina krav och specifikationer – så fixar Terra E det hela. Detta istället för att själva sätta begränsningar och trycka på dem på kunderna. Dock kommer man parallellt att erbjuda vissa standardenheter.

GSR Captial vill bygga i Trollhättan

Plats: Turkiet samt Trollhättan, Sverige 
Status: Oklar
Förväntad batteriproduktionsstart: 2023 samt ”runt 2019”
Kapacitet: 25 000 MW i Turkietfabriken, okänt i Trollhättananläggningen

Kinesiska GSR Capital är en ny spelare i batterisammanhang. Det är också svårt att värdera hur deras olika projekt kommer löpa, då informationen om dem är väldigt liten. Därtill kan nämnas att man ingick avtal om att köpa Nissans andel i Automotive Energy Supply Corp (som bygger batterier till Nissan- och Renaultbilar) – men drog sig ur affären.

I Turkiet har man tillsammans sjösatt ett enormt projekt där man pumpar in över 40 miljarder kronor i en anläggning som ska producera batterier 2023. 

Därtill avslöjade GSR i mars att de ska investera motsvarande 4,6 miljarder kronor i Nevs (ni vet, de som ska bygga elversioner av gamla Saab 9-3) och starta produktionen av batterier där. Det har uppstått frågetecken kring den här affären så det återstår att se om den blir av.

SK Innovation går från olja till batterier

Plats: Kamárom, Ungern
Status: Under konstruktion
Förväntad batteriproduktionsstart: Tidigt 2020
Kapacitet: 7,5 GWh per år

Det sydkoreanska företaget startade en gång i tiden som ”Korea Oil Corporation” och har fortfarande det största oljeraffinaderiet på Koreahalvön. Därtill producerar man olika kemikalier, oljor samt elektronik.

I år påbörjades bygget av en batterifabrik i Ungern som ska vara klar inom två år – då med en kapacitet på 7,5 KWh, motsvarande en av Northvolts produktionslinor.

Och så några bubblare som det ryktas om…

Byd

Plats: Inget officiellt, kan bli Ungern eller Frankrike

Kinesiska tillverkaren ”Build Your Dreams” är inte bara en storspelare när det häller elektrifierade fordon utan också en av de största batteritillverkarna. Företaget har sagt att en produktionsanläggning i Europa är intressant, men har inte sagt var den kan hamna. I dagsläget har man dock två fabriker som bygger elbussar, en i Ungern och en i Frankrike. 

CATL

Plats: Inget officiellt, eventuellt Finland

Den kinesiska jätten håller som bäst på att bygga två rejäla anläggningar på hemmaplan. Därtill har man uttryckt intresse av att bygga i Europa. I fjol köpte CATL 22 procent i finska Valmet, så möjligheterna att en batterifabrik hamnar där är stor.

Saft

Plats: Frankrike

Franska Saft producerar idag en hel del batterier, bland annat stationära för backup eller andra industriella applikationer, men inga för elbilar. I februari ingicks en allians med Siemens, Solvay och Manz för att tillsammans utveckla en ny generation batterier.

Dessa kommer bestå av ”högkapacitetslitiumjonbatterier” samt batterier med fast elektrolyt, så kallad solid state-teknik. I den här konstellationen riktar man in sig på tåg, marinsektorn och eventuellt elfordon. 

GS YUASA

Plats: Ungern

Japanska batteritillverkaren GS Yuasa Corp sa i början av året att de skulle bygga en fabrik i Ungern vars syfte var att sätta ihop batterier. De har uttryckt intresse av att producera celler i Ungern i framtiden, men ännu är inget offentligt 

Finland

Okej, Finland är kanske inget företag man kan ta upp på den här listan – men det finns ett par skäl. För det första att CATL kan vara på ingång. Nummer två är att Bloomberg i fjol rapporterade om att energijätten Fortum hade planer på att testa batterier för en eventuell fabrik.

Tredje skälet är att Vaasa storsatsar på att locka en batterifabrik till landet. De senare till och med startat sajten gigafactory.fi i hopp om att självaste Musk ska få för sig att etablera där. 

Annons
Annons
Rulla till toppen