Därför försvann de hajpade biltjänsterna

Drivenow och Car2go ville ha billigare parkering – men fick kalla handen av svenska lokalpolitiker. Företagen gav upp Stockholm och nu vill experterna se ändrade regler. För i kulisserna väntar den nya bildelningstjänsten Aimo. 

Annons
Annons

Sverige sägs tillhöra de mest progressiva länderna när det kommer till klimatarbetet. Alla storstäder är överens om att en delad mobilitet tillhör framtiden – men i Stockholm tycks varken invånare eller politiker vara intresserade av att överge den egna bilen.

Bilpoolsföretaget Sunfleet, som ägs av Volvo, går bra. Men Daimlers bildelningstjänst Car2go kastade in handduken redan 2016 och i år meddelade även BMW-ägda Drivenow att företaget överger huvudstaden.

Det här beskedet har väckt frågan om varför lokalpolitikerna inte banat väg för bolagens bildelning – och Drivenow bekräftar att satsningen hade kunnat underlättas.


Drivenow: Skyller på långsamma politiker

Därför försvann de hajpade biltjänsterna
Aurika von Nauman på Drivenow.

”Beslutet att stänga i Stockholm berodde främst på att antalet kunder och efterfrågan på tjänsten i Stockholm inte utvecklades som förväntat, och ligger under förväntningarna, jämfört med andra Drivenow-städer. Det förvärrades av det faktum att parkeringsavgifter och trafikbelastningar i staden ökade högre än förväntat”, säger Aurika von Nauman, pr-ansvarig på Drivenow.

Drivenow understryker att det utöver kundernas efterfrågan också handlar också om en stads vilja att etablera och därmed stödja bildelning, bland annat genom att hitta lösningar i regler och föreskrifter om parkering.

”Stockholm såg potentialen för bilbranschen och våra behov, men de politiska processerna har varit långsammare än vi förväntade oss. Det skulle ha varit till hjälp för oss när processer och stadens åtaganden för bildelningsbranschen som ett dynamiskt rörelseområde skulle ha gjorts snabbare”, säger hon.


Politikerna: Känner sig bakbundna

Därför försvann de hajpade biltjänsterna
Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd för Stockholms stad.

Stockholms lokalpolitiker anser sig dock vara bakbundna av statlig lagstiftning. Enligt Daniel Helldén, trafikborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad, kunde man inte ge den hjälp som de två företagen har efterfrågat. En ändring av regelverket måste tas via regering och riksdag.

”Jag har haft möten med både Car2go och Drivenow. De ville ha sänkta eller inga parkeringsavgifter. Men vi får inte differentiera parkeringsavgifter på gatumark. Den statliga lagstiftningen är från 1950-talet, och den är mycket tydlig kring detta”, säger han, och fortsätter:

”Tidigare har det funnits diskussioner kring att erbjuda gratisparkering till miljöfordon, men det går inte på gatumark utan bara på fastighetsmark. Car2go och Drivenow pratade också om trängselavgifter, men det är inget vi råder över utan det ligger under regering och riksdag.”


Experterna: ”Sverige sitter fast i gamla regelverk”

Därför försvann de hajpade biltjänsterna
Maria Schnurr är expert på forskningsinstitutet Rise Viktoria.

Att förändra stockholmarna från att äga egen bil till att dela en gemensam har gått långsammare än väntat, konstaterar Drivenow. Maria Schnurr är expert inom hållbar mobilitet och urban utveckling vid forskningsinstitutet Rise Viktoria. Enligt henne är det viktigt att folk vänjer sig vid olika bildelningstjänster, men för att det ska bli möjligt måste de som satsar få lite hjälp på vägen.

”Så länge Stockholm har höga parkeringsavgifter kommer bilpoolerna sannolikt inte vara lönsamma. Det är jättesynd att det inte finns kvar friflytande bilpooler, för de uppfyller andra behov än de stationsbaserade bilpoolerna”, säger Maria Schnurr.

Hon anser att kommuner måste satsa mer på att främja delningsekonomin och koppla ihop den med kollektivtrafik, med abonnemang som gör det mer lönsamt. Ett exempel är Deutsche Bahn, Tysklands motsvarighet till SJ, som har kopplat bilpooler till sina tågbiljetter. Det innebär bland annat att poolbilarna får fri parkering nära tågstationen.

”De som använder bilpooler måste gynnas. Och det är i dagsläget för billigt att äga en bil i Sverige. Man kan exempelvis jämföra med Norge eller Danmark där det är mycket vanligare med bilpooler, samåkning och bildelning. Man har många fler attraktiva lösningar i våra grannländer, men i Sverige är vi fortfarande ganska tidigt i utvecklingen”, säger Maria Schnurr.

Därför försvann de hajpade biltjänsterna
Jan Hellåker på Drive Sweden.

Att både Drivenow och Car2go lämnat Stockholm tycker Jan Hellåker, som är programansvarig för det statligt finansierade innovationsprogrammet Drive Sweden, är synd.

”Jag har uppskattat att ha det här och det är tråkigt att det inte längre finns ekonomiska förutsättningar för tjänsten. Jag hoppas de kan komma tillbaka, men det kommer krävas vissa underlättningar”, säger Jan Hellåker.

Han anser att man behöver se över dagens bromsande policys för att samhället ska kunna dra nytta av teknikutvecklingen.

”Vi sitter fast i ett regelverk skrivet för en annan era. Det gäller allt från bildelning till autonom körning. Det är superviktigt att vi driver piloter som kan ta det i den här riktningen, där människor får möjlighet att prova på en annan mobilitet. För det håller inte att det fortsatt sitter 1,3 personer i varje bil i storstäderna, säger Jan Hellåker.


Nya utmanaren: ”Vi kommer till en mer mogen marknad”

Därför försvann de hajpade biltjänsterna

Snart kan han dock testa på en ny spelare i Stockholm. Uppstartsföretaget Aimo Solution grundades i våras, uppbackade av det japanska investmentbolaget Sumitomo Corporation. Innan vintern är kommen ska Aimo ha lanserat sin nya bildelningstjänst med en flotta på 300 elbilar.

”Vi börjar med Stockholm som testmarknad innan vi blir internationella, och det kommer bli spännande. Car2go fick känna av att de var först på marknaden och Drivenow har gjort ett bra jobb, så vi hoppas att vi kommer till en mer mogen marknad. Sedan är vi inte kopplade till ett bilmärke, vilket innebär att vi kan vara ganska proaktiva på marknaden”, säger Josephine Adorelle, marknadsföringschef på Aimo. 

Ambitionen är att de som använder Drivenow, vars bilar är under avveckling i Stockholm, ska ta klivet över till Aimo. Men varför väljer ett uppstartsföretag att satsa på en marknad där intresset bevisligen är svalt? 

”Vi tror att det finns tre avgörande punkter för att lyckas på den här marknaden. Dels erbjuder vi elbilar, vilket vi tror är en mer lockande produkt. Vi har också en prismodell som är enkel för kunden att förstå. Den tredje punkten är ett bra samarbete med Stockholms stad och politikerna. Så vitt vi har märkt finns en stor vilja kring att få igång bildelning. Jag tror att vi kan landa i något bra”, säger Josephine Adorelle.

Företagets satsning ska vara en del i en större mobilitetslösning, där Aimo kommer gå från bildelning till självkörande fordon – som fungerar mer som lokaltrafik.

Annons
Annons
Rulla till toppen