Gotland först i världen med induktiv väg som laddar elbilen

Bygget av en väg med trådlös laddning utan laddskenor kan börja redan i mars nästa år.

Annons
Annons

Konsortiet ElectRoad planerar att bygga världens första induktiva elväg utanför Visby på Gotland. Nu har de gått vidare i Trafikverkets upphandling av nya elektrifierade vägar.

Om allt går enligt planerna ska bygget rulla igång redan i mars nästa vår.

Detta är

I konsortiet ElectRoad ingår följande aktörer:

Applikant: Gotland GPe Circuit AB i samarbete med nätverket World Ecological Forum
Teknologileverantör: ElectRoad
Projektkoordination: Matters Consulting AB med stöd av Gotland GPe Circuit AB, World Ecological Forum, ElectRoad och RISE – Research Institutes of Sweden
Vägbygge/modifikation: OSAB
Lokala fordonspartner: Dan Transportation, GeoShuttle
Tillverkning: Hutchinson
Elleverantör: GEAB
Regional partner: Region Gotland
Akademiska partners: Uppsala universitet, Aalto-universitetet

Det finns ”laddvägar” sedan tidigare runt om i världen. En sådan är eRoad Arlanda mellan flygplatsen och Rosersberg.

Den stora nyheten med den gotländska elvägen är att den byggs med induktiv laddning. Energin överförs trådlöst från vägbana till fordon.

För närvarande undersöks två tänkbara områden på Gotland: en fyra kilometer lång allmän väg mellan Visby flygplats och Öster centrum samt en 1,4 kilometer lång allmän väg mellan Visby hamnområde och Almedalen. Det finns också planer på att bygga en kortare teststräcka på motorbanan Gotland Ring, norr om Visby.

Konsortiet, som bildades för att visa hur induktiva elvägar kan minska miljöpåverkan från vägtransporter, leds av Gotland GPe Circuit AB och Matters Consulting AB tillsammans med elva andra aktörer.

”Det här är en unik satsning från Trafikverkets sida och det är förstås fantastiskt att få vara delaktig i det paradigmskifte som sker inom transportsektorn. Samtidigt får vi möjlighet att utveckla en klimatsmart infrastruktur på just Gotland”, säger Alex Arho Havrén, vd för Gotland GPe Circuit och Gotland Ring.

Vid Arlanda invigdes tidigare i vår en ”laddväg” med konduktiv laddning, alltså en skena i vägen.

”Den typen har många fördelar jämfört med induktiv laddning. En av dem är kostnaden. Man brukar säga att det blir 10–20 gånger dyrare med induktiv laddning. Dessutom kräver induktiv laddning jämna ytor för att inte få effektförluster”, sa Sofia Lundberg, projektledare för eRoad Arlanda.

Annons
Annons
Rulla till toppen