Alla bilmodeller hos Mercedes ska ha någon typ av elektrifiering, det berättar utvecklingschefen Ola Källenius i en intervju med branschtidningen Automotive News. Som minst innebär det en 48-volts lätthybrid av liknande typ som redan finns hos några Mercedesmodeller.
Laddhybriderna ska få större batteripaket och en utökad elektrisk räckvidd:
”Vi är nu inne i ett generationsskifte där vi går från en räckvidd på 30 kilometer till 50 kilometer,” säger Ola Källenius till Automotive News. ”Mercedes GLE kommer att bli den första modellen med en räckvidd på 100 km, enligt WLTP-cykeln.”
Att nå en bit över 50 kilometer i räckvidd är viktigt på den kinesiska marknaden, då klassas modellen som ”New Energy Vehicle” och det gynnar biltillverkare i Kina (som måste uppfylla krav på en viss andel av NEV-försäljning). Med 100 kilometer elektrisk räckvidd skulle de flesta klara sin dagliga jobbpendling, förmodligen utan att behöva ladda på jobbet.
WLTP-cykeln är mera realistisk än den gamla NEDC-mätmetoden. NEDC-siffrorna angav en räckvidd som sällan eller aldrig gick att uppnå ens med mycket försiktig körning.
De nya laddhybriderna från Mercedes med tio mils räckvidd får sannoikt heta EQ Power, ett tillägg som även nya bränslecellbilen har (Mercedes GLC F-Cell EQ Power). Men Ola Källenius vill inte avslöja om det blir en bensin- eller dieselmotor i de kommande laddhybriderna.
Nya Mercedes GLE är på väg ut och till nästa sommar, eller under hösten, presenteras förmodligen en GLE Power EQ laddhybrid med räckvidd runt 100 kilometer.
I förra veckan presenterade Mercedes laddhybriden C300de, med dieselmotor. Den fyrcylindriga 2,0-liters dieselmotorn ger 194 hästkrafter och elmotorn är på 122 hästkrafter. Totalt ger det laddhybriden 306 hästkrafter och 700 Nm från 1.400 rpm. 0–100 km/h går på 5,6 sekunder.
Mercedes GLE är en större och tyngre modell men 306 hästkrafter och 700 Nm skulle nog räcka till för hyggliga prestandasiffror.