VW-chefen: Vi har säkrat batterier för 50 miljoner elbilar

Efter dieselskandalen gjorde Volkswagen en stor chefsrockad med omflyttningar på flera olika nivåer. Nu är det Herbert Diess som är koncernchef för hela VW-gruppen, och...

Annons
Annons

Efter dieselskandalen gjorde Volkswagen en stor chefsrockad med omflyttningar på flera olika nivåer. Nu är det Herbert Diess som är koncernchef för hela VW-gruppen, och under hans ledning vill Volkswagen framstå mer som ett ”framtidsföretag” med storsatsningar på eldrift.

Samtidigt står företaget kvar med enorma investeringar i dieselteknik. En svår avvägning.

I en intervju med Automotive News berättar han att Volkswagen nyss tagit första spadtaget på en ny fabrik i Kina som bara ska bygga elbilar, och även i Tyskland finns en fabrik som bara ska bygga elbilar.

”Vi har säkrat batterier för 50 miljoner elbilar, så det är ett enormt momentum och från ett volymperspektiv tycker jag vi har den bästa strategin för elbilar framöver”, säger Herbert Diess.

VW-chefen: Vi har säkrat batterier för 50 miljoner elbilar

Dieselfixen ”relativt enkel” i Europa

På frågan varför Volkswagen erkänt flera brott gällande dieselskandalen i USA och ersätter ägarna, men inte gör något liknande för europeiska bilägare, svarar han att de juridiska systemen är väldigt olika.

”Lagligt sett hade vi en situation i USA som var mycket allvarligare jämfört med resten av världen, eftersom bilarna inte klarade lagkraven när de lanserades. Vår fix i Europa var relativt enkel – det är en mjukvaruuppdatering för omkring tio miljoner bilar och vi har fixat 90 procent av bilarna. Men det var inte en invecklad teknisk lösning. Situationen i USA var den mest kritiska i hela världen, helt klart. Och det har att göra med utsläppsreglerna här i USA som är mycket tuffare än i resten av världen.”

Det ryktas om att Volkswagen ska samarbeta med Ford på vissa områden, men det vill inte Herbert Diess diskutera i detalj. När han får frågan om Fiat/Chrysler-koncernen tidigare försökte få till ett samarbete med Volkswagen på ett ganska aggressivt sätt svarar han:

”Vi var inte lika aggressiva när det gäller att lyssna. Men jag kan inte kommentera det för jag var inte ansvarig då.”

Volkswagens första nya elbil blir ID Neo som är ungefär lika stor som en Golf men som ska vara rymlig som en Passat på insidan. Räckvidden blir mellan 40 och 60 mil enligt den gamla NEDC-körcykeln, vilket borde innebära mellan 30 och 45 mil i verkligheten. Prislappen ska ligga på samma nivå som för en dieseldriven Golf.

Annons
Annons
Rulla till toppen