Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift

Övergången till elbilar innebär att bakhjulsdrift blir naturligt, det utlovar VW. Framhjulsdriftens dominans är över.

Annons
Annons

Elmotorer är mera kompakta än förbränningsmotorer, vilket gör att de utan problem kan placeras både fram och bak i en elbil. Eftersom elmotorer också ger mycket vridmoment i startögonblicket blir det mest naturligt med bakhjulsdrift.

När en bil accelererar lyfter den framhjulen och ”sätter sig” över bakhjulen. För bäst grepp och snabb acceleration är det alltså fördelaktigt med bakhjulsdrift. En annan fördel med elmotorer är att konstruktören kan använda två mindre motorer fram/bak och utan behov av kardanaxel skapa en fyrhjulsdriven bil.

Det var under ett rundabords-samtal som Matthew Renna, chef för Volkswagen e-mobility i Nordamerika, berättade för Motor Trend om företagets kommande elbilsmodeller. Med ett centralt och lågt placerat batteripaket samt en kompakt elmotor blir det naturligt med bakhjulsdrift på elbilarna. Behövs mer drivgrepp använder man även en främre elmotor.

Enbart framhjulsdrivna elbilar är inte aktuellt för Volkswagen, då det inte är logiskt och inte ger några kostnadsfördelar. Bakhjulsdrift och motor bak var för övrigt något som diskuterades redan när nuvarande VW Up konstruerades, men då ändrade man sig i sista stund och valde den mera konventionella framhjulsdriften.

Ur säkerhetsmässig synpunkt är framhjulsdrift och frontmotor att föredra då det ger en naturlig understyrning. Om hjulen tappar greppet glider den framhjulsdrivna bilen rakt fram och skulle en kollision inträffa så absorberar bilens framparti krockvåldet.

Av samma skäl kan en bakhjulsdriven bil vara mera benägen att tappa greppet bak, vilket potentiellt blir farligare då bakvagnen kan bryta ut i en sladd. Det beteendet kan till stora delar neutraliseras med antispinn- och antisladdfunktioner.

Elmotorer har en annan stor fördel och det är att den roterande massan är mindre (jämfört med förbränningsmotorer) och varvtalet/effekten kan styras blixtsnabbt. Det som är på väg att bli en sladd kan därför avbrytas tidigt. Vill man göra en mera påkostad konstruktion är det relativt enkelt att styra effekten mellan drivhjulen (höger/vänster) och på det viset få en aktiv momentstyrning (torque steer).

En bakhjulsdriven (eller fyrhjulsdriven) elbil med aktiv momentstyrning till bakhjulen kan i praktiken ”styra med bakhjulen”. Programmeringen avgör vilket beteende man önskar och det går att få allt från klippstabil understyrning till sladdvänlig drifting.

Så även om man saknar det mysiga ljudet från en pigg förbränningsmotor så finns det en hel del positiva fördelar med eldrift.

 

Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift
Matthew Renna är chef för Volkswagen e-mobility I Nordamerika.
Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift
Volkswagens plattform för elbilar ger möjlighet till bakhjulsdrift, eller som på bilden fyrhjulsdrift. Men det blir inga enbart framhjulsdrivna elbilar.
Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift
Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift
Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift
Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift
Rolig sidoeffekt: Elbilar innebär mer bakhjulsdrift
Annons
Annons
Rulla till toppen