Forskaren gör klart: Elbilen bättre för miljön än fossilbilen

Hur klimatsmart är egentligen en elbil jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil? Det är en av de vanligaste frågorna elbilsentusiasterna får. De senaste åren...

Annons
Annons

Hur klimatsmart är egentligen en elbil jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil? Det är en av de vanligaste frågorna elbilsentusiasterna får.

De senaste åren har det dykt upp flera rapporter som pekar åt olika håll, och ibland har de haft en tveksam vetenskaplig grund att stå på.

Nu gör den svenska miljöforskaren Anders Nordelöf på Chalmers klart att en elbilist ”kör ikapp” koldioxidutsläppen som skapas när elbilen tillverkas – och som ibland är större än för motsvarande bensin- eller dieselbil.

Enligt honom är det elbilens långsiktiga miljöpotential som är det riktigt intressanta.

”Idag kostar det mer koldioxid att tillverka en eldriven bil än en konventionell bil. Men det kör man nästan alltid ikapp under bilens livslängd, oavsett var i världen man bor. Man kan hamna i ett gränsland om man kör nästan bara på väldigt koldioxidtung el från kolkraft”, sa han till nyhetsbyrån TT i samband med elbilsmässan eCarExpo som anordnades i Göteborg i förra veckan.

Vid sidan av elektrifieringen hoppas många på biobränslen, som HVO-diesel. Fördelen är att den typen av bränslen skulle kunna användas i många av dagens förbränningsbilar. Men där pekar Anders Nordelöf på problem att skala upp tillverkningen till större volymer.

En av de största utmaningarna som Anders Nordelöf ser är att batterierna måste återvinnas. Det är svårt både tekniskt, organisatoriskt och ekonomiskt.

Annons
Annons
Rulla till toppen