Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp

Sugen på en begagnad elbil? Våra läsarbetyg visar hur du gör ett klokt val bland de sex mest populära modellerna i Sverige. Ägarna sätter betyg på Nissan Leaf, Tesla Model S, Renault Zoe, BMW i3, Volkswagen e-Golf och Volkswagen e-Up.

Annons
Annons

Antalet begagnade elbilar som finns ute till försäljning blir allt fler. Jämfört med en ny bil behövs det en betydligt mindre kontantinsats – frågan är bara om man ”vågar” att köpa elbil? Och i så fall vilken modell?

Som vi skrivit förut är räckviddsångesten överdriven i de flesta fall. Körsträckan räcker långt för det dagliga pendlandet, men givetvis är det förstås smidigast om elbilen kan laddas hemma över natten.

Nedan har vi summerat intrycken och betygen från våra läsare när det gäller elbilarna. Sammanlagt, för alla typer av bilar, har vi fått betyg från nästan 50.000 bilägare. Det är alltså en unikt bred databas med betyg som du kan lita på. Sätt betyg du också, på din egen bil – klicka här!

Förutom betygen rekommenderar vi våra tester av elbilar, som finns länkade längre ner på sidan. Även om ägarna till elbilarna generellt sett verkar mycket nöjda så finns det egenskaper som är mindre bra.

Ett sådant område – där prestanda varierar stort – är snabbladdning vid långfärd. I flera fall blir batteripaketet så varmt vid användning och snabbladdning att man behöver betydligt mer restid på sig jämfört med en konventionell bil.

Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp
Nissan Leaf är Sveriges vanligaste elbil och det avspeglar sig också i utbudet av begagnade bilar. Många erbjuds som leasingbilar. De äldsta bilarna börjar kring 130.000 kronor.

NISSAN LEAF

Nissan Leaf är den elbil som tillsammans med Tesla Model S funnits med längst och mest på marknaden. I Sverige rullar strax över 2.400 Nissan Leaf ur första generationen (2011–2017) och cirka 2.300 ur nya generationen.

Genomgående är Leaf-ägarna mycket nöjda med sina bilar och 94 procent skulle göra om sitt köp, enligt begenkäten på auto motor & sport. Det ska jämföras med snittbetyget 88 procent för alla bilar som betygsatts av sina ägare.

Men Leaf-ägarna verkar också öppna för att välja en annan elbil, endast 62 procent anger att de är märkestrogna till Nissan. Generellt verkar Nissan Leaf vara en problemfri bil, där blir betyget 93 procent (snittet är 88 procent).

Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp
Tesla Model S kostar en rejäl slant som ny och även som begagnad finns det bara en handfull exemplar under 600.000 kronor. Det innebär en angenämt låg värdeminskning, vilket minskar ägandekostnaderna.

TESLA MODEL S

Tesla Model S ligger förstås i en helt annan prisklass än Nissan Leaf, men trots högt inköpspris finns det nästan 3.900 Model S registrerade i Sverige (från 2012 och framåt).

Ägarna är ännu mera nöjda (jämfört med Leaf) och 96 procent säger att de skulle göra om köpet, vilket förmodligen en hel del också gjort sedan 2012. De som köpt en Tesla är mycket märkestrogna, här uppger 93 procent att de skulle köpa en Tesla nästa gång.

Vågar man köpa en begagnad Tesla Model S? Jo, det verkar inte vara farligare än att köpa en annan bil, om man får tro ägarna. Snittbetyget för problemfrihet för alla bilar är 88 procent och för Tesla Model S är betyget 87 procent.

Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp
Det finns gott om begagnade Renault Zoe till salu och priserna börjar strax under 100.000 kronor. Men se upp med elektronikfel.

RENAULT ZOE

Renault Zoe hamnar på tredje plats i Sverige bland elbilarna, nästan 4.100 bilar finns registrerade. Hela 98 procent av Zoe-ägarna säger att de skulle göra om köpet – ett mycket högt betyg. Däremot kan Zoe-ägarna tänka sig elbil även från andra tillverkare, endast 65 procent uppger att de är märkestrogna till Renault.

Driftsäkerheten verkar dock vara något sämre för Renault Zoe, betyget för problemfrihet anges till 84 procent, vilket är under snittet (88 procent). Hela 59 procent av de Zoe-ägare som satt betyg på sina bilar uppger att de haft problem med elektroniken, vilket är oändligt mycket mer än snittbilen (20 procent).

Ska man köpa en begagnad Renault Zoe så gäller det alltså att noga kontrollera att allt elektriskt verkligen fungerar. Renault har gjort en återkallelse för att uppgradera komponenter till laddningen och då bör man alltså kontrollera att detta verkligen gjorts på den aktuella bilen.

Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp
Lite egensinnig design, men totalt sett är BMW i3 en mycket lyckad elbil. På Blocket hittar vi ett 100-tal exemplar och priserna börjar en bit under 200.000 kronor

BMW i3 OCH i3 REX

BMW i3 är också populär i Sverige med drygt 2.700 registrerade bilar, från 2014 och framåt. 97 procent uppger att de skulle göra om köpet av sin i3, och ägarna är även relativt märkestrogna med betyget 70 procent.

Vid våra tester har vi berömt BMW i3 för dess köregenskaper och pigga karaktär, vilket bekräftas av ägarnas betyg. Körglädjen får betyget 89 procent, väsentligt högre än snittbilens 81 procent. Liknande bra betyg blir det på ljudnivå, samtidigt som ägarna tycker att fjädringskomforten är rätt hård.

Verkstadsbesöken är relativt få för de som kör BMW i3, betyget för problemfrihet är utmärkta 91 procent. Som vanligt är det elektronikproblem som utmärker sig, men inte mycket mer än snittbilen (26 procent mot snittbilens 18 procent).

Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp
Volkswagen Golf är en väldigt bra bil med höga betyg på de flesta områden. Som elbil, e-Golf, blir betygen ännu högre.

VOLKSWAGEN e-GOLF

Volkswagen e-Golf är också populär bland sina ägare, 90 procent skulle göra om köpet även om bara 47 procent skulle välja en Volkswagen nästa gång.

Den elektriska drivlinan och övrig teknik verkar fungera bättre än hos de med förbränningsmotorer. Ägarna till e-Golf sätter betyget 90 procent för problemfrihet (88 är snittet). 30 procent säger dock att de haft problem med elektroniken i sin e-Golf.

Jämfört med snittbilen är det små variationer i betygen för Volkswagen e-Golf. Totalbetyget blir 81 procent och det är samma hos snittbilen under samma period. Volkswagen Group Sverige har levererat 1.315 e-Golf i Sverige, men hur många som är kvar har vi ingen uppgift på. På Blocket hittar vi ett tiotal VW e-Golf och begagnatpriserna börjar en bit över 200.000 kronor.

Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp
VW e-Up är en smidig bil i stadstrafik. Utrymmesmässigt försakar man inte mycket, trots de nätta formatet. Den har plats för fyra personer och bagagevolymen är 250 liter (uppfällt säte), respektive 923 liter (nedfällt baksäte). Men det finns få begagnade exemplar, de flesta köps upp av norrmän.

VOLKSWAGEN e-UP

Volkswagen e-Up är en av de mindre elbilarna och väldigt populär i Norge, dit det förmodligen också exporterats en hel del av de svenska bilarna. När vi kikar på Blocket finns det bara en handfull begagnade VW e-Up till salu.

Volkswagen Group Sverige har levererat totalt 668 VW e-Up men vi har ingen uppgift på hur många som fortfarande finns kvar i landet.

Betygen är sammanlagt sett lite lägre för VW e-Up, 82 procent skulle göra om köpet och bara 39 procent av ägarna skulle välja en Volkswagen igen. Problemfriheten är lite sämre (86 procent mot 88 för snittbilen).

Ägarna sätter betyg på sina elbilar – och gör tummen upp
Nästa modell som är på väg in på listan över Sveriges vanligaste, begagnade elbilar är Hyundai Ionic. Ännu så länge är det väldigt få bilar som kommit ut på begagnatmarknaden.

HYUNDAI IONIQ ELECTRIC

Nästa elbilsmodell som är på väg in på topplistan är Hyundai Ioniq Electric, drygt 900 exemplar finns registrerade i Sverige. Ännu så länge har vi relativt få ägarbetyg, så det är svårt att dra några säkra slutsatser.

Men man kan redan nu se att det blir höga betyg för problemfrihet och ”göra-om-köpet?” Däremot har nästan hälften av Ioniq-ägarna upplevt problem med elektroniken, vilket är lite illavarslande, och de är heller inte nöjda med bemötande på verkstäderna.

Generellt sett kan vi alltså konstatera att ägarbetygen för begagnade elbilar är relativt höga, med några undantag. Mer information om elbilar och tester av dessa finns i artiklarna som det länkas till lite längre ned på sidan.

Annons
Annons
Rulla till toppen