Volkswagen: Vi ska återvinna 97 procent av våra elbilsbatterier

Volkswagens plan att bygga en miljon batteripaket om året från 2025 ställer höga krav på effektiv återvinning av batterierna när de nått slutet på sin...

Annons
Annons

Volkswagens plan att bygga en miljon batteripaket om året från 2025 ställer höga krav på effektiv återvinning av batterierna när de nått slutet på sin livscykel. Både av ekonomiska och miljömässiga skäl.

Därför har Volkswagen satt upp som mål att 97 procent av råmaterialen i batterierna ska återvinnas. Idag ligger den siffran på ungefär 53 procent. Volkswagens fabrik i Salzgitter väntas bli hjärtat för tillverkarens återvinningsplaner och redan nästa år räknar man med att återvinna cirka 1.200 ton elbilsbatterier. Vilket motsvarar batteripaketen från omkring 3.000 elbilar.

Först analyseras de batterier som kommer in till fabriken och en man gör en bedömning på batteriets skick och status. Antingen får batteriet ett ”andra liv” som exempelvis i den powerbank för elbilar som Volkswagen utvecklat. Eller så återvinns batteriet.

Det som händer då är att batterierna förstörs i vad som närmast kan beskrivas som en specialbyggd dokumentförstörare som kan dela på batteriets olika beståndsdelar: Koppar, aluminium, stål och de värdefulla metallerna kobolt, litium, mangan och nickel – kallade ”black powder”.

Efter att kobolt, litium, mangan och nickel genomgott en ytterligare separeringsprocess är de ämnena redo att användas i nya batterier. Det innebär stora besparingar rent ekonomiskt och på miljön.

Anläggningen i Salzgitter är först ut med återvinningstekniken. Men Volkswagen säger att det inom att antal ska finnas flera liknande anläggningar. Dessa ska vara klara lagom till att den första stora laddningen uttjänta batteripaket anländer.

Volkswagen: Vi ska återvinna 97 procent av våra elbilsbatterier
En illustration på hur återvinningen går till. Illustration: Volkswagen.
Annons
Annons
Rulla till toppen