Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil

Vad sägs om 408 hk och en 0–100 tid på under fem sekunder? Det är vad Volvo erbjuder i sin första "Recharge-modell", XC40. Men det är bara början, det kommer en ny elbil varje år de närmaste fem åren.

Annons
Annons

Volvos första elbil XC40 P8 AWD Recharge är här och som väntat delar den mycket med koncernkollegan Polestar 2. Det blir samma toppeffekt i båda modellerna, alltså 300 kW (408 hk) och 660 Nm, vilket ger en 0–100 tid på 4,9 sekunder för XC40 Recharge. Två tiondelar långsammare än Polestar 2.

Batteripaketet ska kunna laddas till 80 procent av max kapacitet på 40 minuter via snabbladdningen, som har en kapacitet på 150 kW. De som köper en ny XC40 Recharge får gratis el i ett år och det gäller även för laddhybriderna.

Men Volvo XC40 Recharge är bara början. Volvo Cars utlovar en ny elektrisk bilmodell varje år, under de kommande fem åren. Elektriska bilar ska stå för 50 procent av försäljningen, senast 2025. ”Recharge” ska vara samlingsnamnet för alla laddbara bilar från Volvo Cars, både helt elektriska elbilar samt laddhybrider. Namnet Twin Engine utgår.

”Vi har sagt det flera gånger tidigare: för Volvo Cars är framtiden elektrisk. I dag tar vi ett nytt stort steg i den riktningen med lanseringen av vår helt elektriska XC40 och modellserien Recharge”, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars koncernchef.

För att möta den förväntade efterfrågan på Recharge-bilar kommer Volvo Cars att tredubbla produktionskapaciteten för elektrifierade bilar. Från och med 2020 kommer Volvo Cars ta fram Designers Choice – ett urval av populära Recharge-modeller med reducerade leveranstider. Volvo Cars ambition är att laddhybriderna ska utgöra 20 procent av den totala försäljningen nästa år.

Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
I allt väsentligt är Volvo XC40 P8 AWD Recharge lik sin broder med förbränningsmotor.

Volvo XC40 P8 AWD Recharge har ett batteripaket på 78 kWh, alltså samma som i Polestar 2. Ganska naturligt då de två modellerna delar samma tekniska plattfom, CMA.

Till skillnad mot vanliga Volvo XC40 så har elbilen Recharge en bakre bagagevolym på 413 liter (mot 460 liter). Det kompenseras till en viss del av att det Volvos elbil även har en ”frunk”, alltså ett främre lastutrymme, som mäter 31 liter.

Med det tunga batteripaketet blir Volvo XC40 Recharge ingen lättviktare, de preliminära siffrorna pekar mot en tjänstevikt runt 2,2 ton.

Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Luckan för ladduttaget sitter på vänster bakskärm, inte på den främre bakskärmen som hos många andra biltillverkare.

Vår första, grova gissning var att Volvo XC40 P8 AWD Recharge får ett pris över 500.000 kronor, men under 600.000. Men det svenska priset blir betydligt över den nivån.

Enligt Volvos talesperson hamnar riktpriset för en ”högspecad XC40 Recharge, motsvarande R-design, på 699.000 kronor i Sverige”. Det ska jämföras med Polestar 2, som är tekniskt väldigt lik XC40 Recharge, som kostar från 659.000 kronor. Kia e-niro startar vid 429.900 kronor.

Det återstår att se om Volvo tänker erbjuda flera olika storlekar på batteripaketet till XC40 elbil, samt olika toppeffekt och snabbladdning, då finns möjligheten att erbjuda billigare modellvarianter.

Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil

Som väntat när det gäller en bilmodell från Volvo så är det höga säkerhetsmål som ska uppfyllas. För några veckor sedan berättade Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars, följande:

”Oavsett vad som driver en bil framåt, en elektrisk maskin eller förbränningsmotor, så måste en Volvo vara säker,” sa Malin Ekholm. ”Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt.”

För Volvos del gällde det att delvis tänka i nya banor för att utforma krockzonerna på XC40 elbil, framför allt i fronten.

”Grunderna kring säkerhet är de samma för den här bilen som för alla andra Volvo-bilar. Det sitter människor på insidan och bilen måste konstrueras så att de skyddas,” berättade Malin Ekholm.

Batteripaketet är kraftfullt konstruerat för att förbli intakt vid en kollision. Runt battericellerna sitter en ram av extruderade aluminiumprofiler som utgör en yttre deformationszon. Batteriet sitter lågt, vilket ger låg tyngdpunkt och minskar risken för att XC40 elbil voltar.

Med XC40 elbil lanserar Volvo också en ny typ av säkerhetsteknik, kallad ADAS (Advaced Driver Assistance Systems). Det är en teknisk plattform med mjukvara utvecklad av Zenuity, ett samägt bolag mellan Volvo Cars och Veoneer.

Den nya ADAS-plattformen är ett skalbart säkerhetssystem som består av flera radarsensorer, kameror och ultraljudssensorer (lidar). Den skalbara konstruktionen gör att plattformen enkelt kan vidareutvecklas och den lägger grunden för en framtida introduktion av autonom körteknik.

Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil

Volvo Cars XC40 Recharge använder samma infotainmentsystem som i koncernkollegan Polestar 2. Det innebär ett helt nytt system som baserar sig på teknik från Google.

Infotainmentsystemet i dagens Volvobilar, som kallas Sensus, är på väg att pensioneras inom några år. Ersättaren baseras på Android Automotive, en plattform från Google för att biltilverkarna ska kunna utveckla infotainmentsystem som fungerar bättre än i dagens bilar.

Precis som i Polestar 2 har infotainmentsystemet stöd för navigation och trafikinformation med Google Maps, nedladdning av vissa appar som exempelvis Spotify via Google Play Store och röststyrning med Google Assistant.

Just röststyrningen är ett stort steg upp jämfört med många av dagens bilar eftersom den är betydligt bättre på att uppfatta naturligt tal – föraren behöver inte stega sig fram genom att först säga ”navigation”, ”navigera till” och sedan adressen. Det räcker med att säga ”kör hem”.

Röststyrningen kan till exempel också sköta klimatanläggningen och när föraren kommer hem kan vissa funktioner aktiveras om du har ”smarta hem-prylar”.

Den eldrivna XC40-modellen blir också först ut hos Volvo med mjukvara som kan uppdateras trådlöst och automatiskt via nätet. På så sätt kan operativsystemet få nya funktioner och finesser med tiden, som hos Tesla.

”Helt elektriska XC40 kommer fortsätta utvecklas och förbättras över tid, snarare än att redan ha nått sin topp när den lämnar fabriken”, skrev Volvo i sitt pressmeddelande.

Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Det finns ett litet, främre bagageutrymme (”frunk”) på 31 liter.
 
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Den här bilden har vi sett förut, Volvos utbud av laddhybrider står på rad. Men det nya är att nu finns det ett helt elektriskt alternativ i form av XC40 Recharge.
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Volvos första elbil XC40 Recharge – räckvidd på över 40 mil
Annons
Annons
Rulla till toppen