Så står sig eldrivna XC40 Recharge mot konkurrenterna

Vi ställer eldrivna XC40 mot de tuffaste konkurrenterna – i en teoretisk kraftmätning.

Annons
Annons

Äntligen är det dags. Volvis första elbil i modern tid är presenterad och det rör sig om en eldriven variant av den globala storsäljaren XC40. Volvo entrar elbilsscenen som en av de sista stora aktörerna och frågan är om det har varit klokt att bida sin tid, eller om det istället gjort att konkurrenterna fått ett försprång.

Det ordentliga svaret på den frågan får vi först när vi testat bilen, men nu när vi har all information om den så kan vi i alla fall göra en teoretisk kraftmätning mot ett gäng konkurrenter. 

Modell: Effekt 0–100 km/h Räckvidd Snabbladdning Pris:
Volvo XC40  408 hk 4,9 sek  ”40+” mil 150 kW Från 699.000 kronor
Kia e-Niro 204 hk 7,8 sek 46 mil 100 kW Från 444.900 kronor
Kia e-Soul 204 hk 7,9 sek 45 mil 100 kW Från 437.900 kronor
Tesla Model Y Long Range  i u 5,1 sek 51 mil 200 kW Från 679.900 kronor
Tesla Model 3 Long Range  450 hk 4,6 sek 56 mil 200 kW Från 659.900 kronor
Hyundai Kona Electric 204 hk 7,6 sek 45 mil 100 kW Från 409.900 kronor
Polestar 2 408 hk 4,7 sek 50 mil 150 kW Från 669.000 kronor
BMW iX3 270 hk i u ”40+” mil 150 kW i u

Räckvidden mäts enligt WLTP-körcykeln.

Detta är ju en rent svart-på–vitt-jämförelse och i sådana subjektiva värden som design och habegär kan Volvo XC40 säkert kamma hem en del poäng hos många köpare.

Andra siffror som kan vara värda att nämna för Volvos elbil är att den klarar 1.500 kilo släpvikt och att batteripaketet precis som i Polestar 2 är på 78 kWh. Det är dock 75 kWh som är den användbara kapaciteten.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen