Så svindyr blir Volvos elbil – 150.000 mer än Tesla

Rechargeläsarna röstade – se om du hade rätt i din prisgissning.

Annons
Annons

Volvo har lanserat märkets första nya elbil i form av XC40 Recharge på ett event i Los Angeles. Vid premiärvisningen berättade Volvo bland annat att bilen får 40 mils räckvidd och en effekt på 408 hästkrafter.

XC40 Recharge får samma drivlina som i Polestar 2, men här är räckvidden kortare eftersom Volvon har en klumpigare suv-kaross med högre luftmotstånd.

I samband med lanseringen har Volvo också avslöjat vad den topputrustade R-Design-versionen av XC40 Recharge kommer kosta. Håll i dig: den går loss på 699.000 kronor.

När Rechargeläsarna i förra veckan röstade om hur mycket de trodde Volvos elbil skulle kosta var det bara sju procent som trodde bilen skulle gå loss på mellan 650.000 och 700.000 kronor. De allra flesta siktade på ett betydligt lägre pris än så. Även vi på redaktionen reagerade på priset och undrade om inte detta kan vara en av världens dyraste kompaktsuvar. Den här prislappen innebär också att Volvos elbil just nu är dyrare än prestandasyskonet Polestar 2.

Tittar vi på vår lista över elbilarna med mest räckvidd för pengarna hamnar XC40 Recharge R-Design långt ned. Den hamnar inte sist, men definitivt i nedre delen av listan. Priset per räckviddskilometer är 1.748 kronor, att jämföra med exempelvis Tesla Model Y Long Range där motsvarande siffra är 1.191 kronor.

Vi ska komma ihåg att det alltså är den välutrustade R-Design-versionen som kostar så mycket, och några andra priser är inte officiella än. Tittar vi på Volvo XC40 T4 med bensinmotor kostar det 47.000 kronor att hoppa upp från utrustningsnivån Momentum till R-Design, och med samma prisskillnad skulle en kommande Volvo XC40 Recharge Momentum gå loss på omkring 650.000 kronor. Men det är alltså bara spekulation.

Vi ska också komma ihåg att bilen som nu är visad heter P8 vilket ska innebära samma prestandanivå som laddhybriderna som heter T8, det vill säga över 400 hästkrafter. Volvo har registrerat flera olika ”P-varumärken”, bland annat P5, och en sådan version blir förstås billigare.

Men i nuläget står det alltså klart att XC40 Recharge är en toppmodell med mycket utrustning och prestanda och extremt högt pris – omkring 150.000 kronor dyrare än Tesla Model 3 med samma räckvidd, och hela 65.000 kronor dyrare än kommande crossovern Tesla Model Y som får 14 mil längre räckvidd.

Priset innebär också att du kan få två Volkswagen ID 3 för samma pris som en Volvo XC40 Recharge.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen