Volvo erkänner: Vi ändrade vår elbil – på grund av Tesla

Lanseringen av Model 3 fick Volvo att dra i handbromsen: "Inget kul beslut."

Annons
Annons

Det tog sin tid, men nu har Volvo äntligen visat upp hur den eldrivna versionen av kompaktsuven XC40 ska se ut. Volvo XC40 P8 AWD Recharge, som den heter, får 40 mils räckvidd och den fullutrustade versionen som visades upp på ett event i Los Angeles under onsdagen går loss på 699.000 kronor.

Det har alltså varit en lång resa för Volvo att lansera första nya elbilen. Och den hade kunnat sluta med betydligt kortare räckvidd än idag, om vi får tro utvecklingschefen Henrik Green. Volvo hade nämligen tänkt stoppa i ett mindre batteripaket än de 78 kWh som finns i bilen idag.

Volvos utvecklingsavdelning var halvvägs genom XC40 Recharge-projektet när Tesla visade upp Model 3 som fick betydligt längre räckvidd än Volvos kommande elbil. Då blev det bråttom att öka kapaciteten i batteriet – inte helt lätt så sent i utvecklingsarbetet.

”Vi bestämde oss för att använda en större storlek än vi trodde från början”, säger Henrik Green i en intervju med The Verge.

”Inget kul beslut”

Volvo fick helt enkelt kontakta batterileverantörerna LG Chef från Sydkorea och CATL från Kina och lägga på fler batterimoduler.

”Det var inget kul beslut när vi är så noga med kvalitet och allt på produktionsbilar. Att göra det så sent i utvecklingsprogrammet var superviktigt.”

Nu ska Volvo XC40 Recharge alltså klara minst 40 mil på en laddning vilket är lika mycket som Tesla Model 3 Standard Range Plus (som dock är 150.000 kronor billigare). Och att Teslan är energieffektivare är heller inte så konstigt eftersom den inte är en suv.

Röststyrning i andra bilar ”suger”

Volvos chefer har också flera gånger pratat om det nya infotainmentsystemet som bygger på teknik från Google. Många biltillverkare har hittills varit tveksamma att släppa in teknikjättar som Google i bilarna av rädsla för att släppa ifrån sig viktig data.

Men Henrik Green säger att fördelen nu istället blir att systemet är mycket enklare att använda än dagens system, att det kan uppdateras trådlöst och att röststyrningen blir betydligt bättre än i många andra bilar. Henrik Green säger själv att röststyrningen i många bilar ”vanligtvis suger idag”.

”Jag kom helt enkelt fram till att det inte finns en chans att ett bilföretag med volymerna vi har, med kraften vi har, skulle kunna konkurrera i det kanske största slaget som pågår i teknikvärlden idag. Varför ska bilindustrin vara där och slåss mot Amazon och Google och Apple om vem som ska bygga den bästa röstassistenten? Det är galet”, säger han i intervjun.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen