Mazdachefen: Vår elbil blir ingen folkbil – det lämnar vi åt Volkswagen

Kort räckvidd och långsam laddning. Så här förklarar sig Mazdachefen.

Annons
Annons

Mazda har precis visat upp märkets första elbil. Märket ligger knappast först bland konkurrenterna när det gäller att ställa om till eldrift – Mazda har istället fokuserat på kluriga ingenjörslösningar för att optimera förbränningsmotorerna.

Men nu är alltså elbilen MX-30 premiärvisad, och en sak står klar: den ser inte ut som någon annan elbil. Den har bakhängda bakdörrar och sluttande coupétaklinje, och när det gäller både räckvidd och laddning ligger den en bit efter. Köparna får klara sig med omkring 20 mil på en laddning.

Nu försöker Mazdas Europachef Yasuhiro Aoyama förklara hur märket tänkt när elbilen togs fram. Till att börja med förklarar han hur extremt viktigt det är för Mazda att lansera en elbil, eftersom märket annars riskerar höga utsläppsböter.

Han berättar också att Mazda ”noggrant” granskat alla konkurrenter i detalj för att hitta sin nisch. Enligt Yasuhiro Aoyama är Mazda MX-30 definitivt tänkt som en andrabil för den som redan har en annan bil – inte för den som åker långt.

”Vi har inte som mål att locka de stora kundgrupperna, det lämnar vi åt Volkswagen med ID 3″, säger han i en intervju med Neue Zürcher Zeitung.

Enligt honom har Mazda alltid ”skapat sin egen efterfrågan”, och kommer fortsätta göra så.

Nästa steg för Mazda MX-30 blir en ny variant med räckviddsförlängare i form av en wankelmotor. Den ska inte driva hjulen utan bara ladda upp batteriet, som i BMW i3.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen