Audi ska fixa största problemet med elsuven e-tron

Får längre räckvidd – utan att höja priset.

Annons
Annons

Det har blivit dags för en liten uppdatering av Audis elsuv e-tron, och den största nyheten är att Audi ska försöka lösa ett av modellens största problem: den korta räckvidden.

Enligt den officiella WLTP-körcykeln kommer Audi e-tron idag 41,1 mil på en laddning, men i våra tester har siffran varit betydligt lägre. I verklig trafik har Audi e-tron klarat mellan 26,1 och 34,6 mil på en laddning. Boven i dramat är bilens höga förbrukning.

Men nu kommer en uppdatering som ska ge några värdefulla extra räckviddsmil. Uppdateringarna hämtas delvis från syskonmodellen Audi e-tron Sportback som nyss visats upp och som har längre räckvidd än ”vanliga” e-tron.

Audi e-tron 55 Quattro får nu en räckvidd på 43,6 mil vilket är 2,5 mil mer än tidigare. Drivlinan har effektiviserats och bromsarna har vidareutvecklats vilket alltså ger lite längre räckvidd. Den främre elmotorn kan nu kopplas bort nästan helt vilket sparar energi när fyrhjulsdriften inte behövs.

Audi har också ökat den användbara kapaciteten i 95 kWh-batteriet till 86,5 kWh och arbetat om kylsystemet för att batteriet oftare ska befinna sig i optimal arbetstemperatur.

Uppdaterade Audi e-tron 55 Quattro börjar säljas redan nu och kostar lika mycket som tidigare, det vill säga 897.400 kronor.

Vid sidan av den längre räckvidden får Audi e-tron även ett så kallat S-line-paket med detaljer som 20-tumsfälgar och sportfjädring.

Audi ska fixa största problemet med elsuven e-tron
Audi ska fixa största problemet med elsuven e-tron
 
Annons
Annons
Rulla till toppen