Regeringen vill ändra definitionen för vilka fordon som klassas som miljöbil. Förslaget, som går ut på remiss, säger att en miljöbil får släppa ut högst 70 g/km koldioxid – alternativt drivs på fordonsgas.
”Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland,” säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. ”Då måste regeringen och myndigheter gå före. Genom att ställa tuffare krav på myndigheter att köra klimatsmarta bilar visar vi att staten går före och tar ansvar för omställningen av transportsektorn. Det blir också enklare och tydligare krav för upphandlare och leverantörer.”
Förordningen ställer krav på de personbilar och lätta lastbilar som en myndighet köper in eller leasar. De ska dessutom vara utrustade med alkolås. Undantagna är militära fordon, liksom polisbilar och utryckningsfordon. Planen är att de nya kraven ska träda i kraft 1 mars 2020.
”Det håller inte att vi har ett klimatmål och samtidigt använder det allmännas pengar för att köpa in fordon som inte är spjutspetsar i klimatomställningen,” säger miljöminister Isabella Lövin (MP) till TT. ”Så nu blir det skärpta regler som gör att man i princip kan utesluta bilar som inte är hybridbilar, rena elbilar eller gasbilar.”
Regeringens förhoppning är att den nya miljöbilsdefinitionen ska sprida sig och användas av fler aktörer, som till exempel kommuner och företag.