Volvo började redan på 70-talet att experimentera med elektriska drivlinor, långt innan dagens XC40 Recharge. Tidigt ut som koncept var den elektrifierade citybilen med det fantasifulla namnet – ”Elbil”.
Den 2,68 meter långa (korta) bilen byggdes i två prototyper – en tvåsitsig transportversion avsedd för postutlämning och en fyrsitsig citybil. Utseendemässigt var den ingen skönhet, men syftet var inte att konkurrera genom design. För den som kan sin Volvo-historia känner igen dörrhandtagen från 240-serien.
Trots den lådformade karossen och de pyttesmå hjulen toppade ”Elbil” 70 km/h. Som kraftkälla användes två stycken elmotorer på bakaxeln med en effekt på 9,5 kW. I klassisk Volvo-anda fanns trepunktsbälten till samtliga passagerare och i fram fanns även nackstöd.
Räckvidden som anges till 2 timmars körning får väl anses god med tanke på att bilen väger 1.200 kilo. Att ladda batteriet fullt tar drygt 10 timmar.