Jättesuvarna har oftast stora V8-motorer som sörplar friskt med bensin. General Motors erbjuder visserligen sina stora suvar Chevrolet Suburban och Tahoe med snålare dieselmotorer, men frågan är hur det går hem hos de konservativa amerikanerna? Några laddbara alternativ ser inte de stora tillverkarna inte ut att kunna erbjuda på länge.
Det är mot denna bakgrund man ska se den gigantiska elsuven Triton Model H. Den är en tung luftbroms som drar mycket el, men det är ett bättre miljöval än en jättesuv med bensin-V8.
Till det yttre är Triton Model H lådformad och väldigt lik Cadillac Escalade. De är så pass lika att många kallar Triton Model H för en Escalade-klon. Längden är 5,7 meter och vikten är relativt blygsamma 2,4 ton.
Trots det stora luftmotståndet har Triton Model H en räckvidd på 112 mil tack vare ett enormt batteripaket på 200 kWh, vilket är dubbelt så stort som i Tesla Model S och Model X.
Triton Model H kommer att säljas i två versioner, standard och performance, med 1.000 respektive 1.500 hästkrafter. Performance-modellen ska klara av 0-100 km/h på 2,9 sekunder trots sin kolossala kaross.
De kraftiga elmotorerna ger också en enorm dragförmåga, upp till 7 ton!
Standardmodellen går loss på 140.000 dollar varav 5.000 dollar i reservationsavgift. Performanceversionen kostar ytterligare 40.000 dollar. Priserna är utan moms.