Guide: Här är elbilarna som är på gång

Suvar och småbilar dominerar listan – sedaner och kombimodeller får vi vänta på.

Annons
Annons

Elbilsvärlden är intressant på så sätt att den består av en blandning av de sedan länge etablerade biltillverkarna och nya uppstickare. Ny teknik och relativt oprövad mark har gjort det möjligt för små start ups att beblanda sig med de stora tillverkarna.

Här nedan följer en lista på många intressanta elbilar som kommer inom det närmsta året – vilken är din favorit?

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Byton M-Byte

Kinesiska Byton kommer till Europa och Sverige inom kort, och återförsäljare i Sverige blir Hedin Bil. Byton M-Byte är en mellanklass-suv som har en räckvidd på mellan 32 – 40 mil beroende på batteristorlek.

Den stora snackisen kring Byton M-Byte har varit den enorma infotainmentskärmen som sträcker sig över bilens bredd över instrumentbrädan.

Vi har provkört en prototyp av Byton M-Byte – läs den provkörningen här!

Batteristorlek: 72 eller 95 kWh
Räckvidd: Upp till 40 mil
Pris: Ingen uppgift
0–100 km/h: 5,5 sek

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Tesla Model Y

Vi kommer förmodligen att behöva vänta till början av nästa år innan de första exemplaren av Tesla Model Y dyker upp i Sverige. Men produktionen är igång i USA och de första leveranserna likaså.

Teslas vana trogen får Model Y lång räckvidd. En Model Y Long Range har en WLTP-räckvidd på 50,5 mil. Vill man ha en raskare vagn och istället väljer en Model Y Performance får man nöja sig med 48-WLTP-mil.

Batteristorlek: 75 kWh
Räckvidd: Upp till 50,5 mil
Pris: Från 719.900 kronor
0–100 km/h: 3,7 sekunder (Model Y Performance)

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Ford Mustang Mach-E

Även Ford har siktet inställt på mellanklass-suvssegmentet med sin första elbil Mustang Mach-E. Namnet Mustang förpliktigar en del, men väljer man prestandaversionen Mach-E GT så blir nog de flesta av dessa infriade. 460 hästar och 830 Nm lovar stort.

Vi har provkört Ford Mustang Mach-E – läs provkörningen här!

Batteristorlek: 75,7–98,8 kWh
Räckvidd (EPA): 38 – 50 mil
Pris: Ingen uppgift
0–100 km/h: Under 4,1 sekunder (Mustang Mach-E GT)

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Fiat 500e

Den klassiska Fiat 500 har gått och blivit elbil – med hyfsade siffor dessutom. FCA-koncernens första elbil har en WLTP-räckvidd på 32 mil och för ändamålet fullt tillräckliga 117 hästar. Det som talar emot en försäljningssuccé är det höga priset. Lanseringsversionen av Fiat 500e, med tilläggsnamnet ”La Prima”, går loss på 409.900 kronor. Billigare versioner är dock att vänta.

Batteristorlek: 42 kWh
Räckvidd: 32 mil
Pris: 409.900 (fullutrustad lanseringsversion)
0–100 km/h: 9 sekunder

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Volkswagen ID.3

Den mycket emotsedda Volkswagen ID.3 har premiär under året. Under vintern och tidig vår har det kommit rapporter om att Volkswagen har problem att få till bilens mjukvara. Volkswagen själva har dock dementerat detta och en försening på bilen är inte tala om. Första kunderna kan vänta sig sina bilar i slutet av sommaren.

Volkswagen ID.3 väntas bli en storsäljare och utlovar stabil räckvidd kombinerat med ett humant pris. Glädjande nog är den dessutom bakhjulsdriven.

Vi har faktiskt redan provkört en ID.3-protoyp – läs den här!

Batteristorlek: 45, 58 eller 77 kWh
Räckvidd: Från 33 – 55 mil WLTP
Pris: First Editon version för ”under 410.000”. Billigare och dryrare versioner att vänta
0–100 km/h: Ingen uppgift

 

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Audi e-tron S/e-tron S Sportback

Mot slutet av året har vi snabbare och starkare versioner av e-tron och e-tron Sportback att se fram emot. S-versionerna får en tredje motor som kickar upp effekten till 508 hästar och 973 Nm.

Kraften fördelas dessutom mer till bakhjulen för en ännu sportigare upplevelse.

Läs vår provkörning av Audi e-tron S Sportback här!

Batteristorlek: 95 kWh
Räckvidd: 44,6 mil WLTP
Pris: Ej fastställt
0–100 km/h: 4,5 sekunder

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Volvo XC40 P8 Recharge

Eldrivna Volvo XC40 har premiär i höst och naturligtvis ett stort kliv för Volvo. Drivlinan delas med koncernsyskonet Polestar 2 som har premiär lite tidigare än så. Vi talar alltså om en fyrhjulsdriven elbil med över 400 hästar, 660 Nm och en 0-100 tid på under fem sekunder.

Räckvidden anges till ”över 40 mil”, men visst frågetecken finns kring snabbladdingsmöjligheterna. Bilen kan ta emot 150 kW och Volvo har idag ett samarbete med Vattenfall, som i dagsläget erbjuder 50 kW laddning som snabbast.

Batteristorlek: 78 kWh
Räckvidd: ”över 40 mil”
Pris: Från 699.900 kronor
0–100 km/h: ”under 5 sekunder”

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Mazda MX-30

Mazda överraskade de flesta när de presenterade MX-30 eftersom den endast ha 21 mils räckvidd. Mazda motiverar det beslutet med att det är fullt tillräckligt till den typen av körning som deras kunder gör. Det har också pratats om att det kan komma en ”range extender” i form av en Wankelmotor som ska ladda batteriet under körning. Men just den tekniken dröjer.

Läs när vi körde en förproduktionsversion av Mazda MX-30 här!

Batteristorlek: 35,5 kWh
Räckvidd: Upp till 21 mil
Pris: First Edition-pris på 349.900 kronor
0–100 km/h: 9 sekunder

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Aiways U5

Aiways U5 är den kinesiska elbil som kommer först till Europa. Liksom så många andra är det den mellanklasssuv det rör sig om med strax över 40 mils räckvidd. Elmotorn ger 190 hästar och 315 Nm.

Axelavståndet i Aiways U5 är på hela 2,8 meter, vilket ger ett benutrymme i baksätet i Skoda Superbklass. Läs hela vår provkörning här!

Batteristorlek: 63 kWh
Räckvidd: 40 mil WLTP
Pris: Svenskt pris inte klart
0–100 km/h: 10 sekunder

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Lexus UX 300e

Lexus kämpade länge emot utvecklingen av rena elbilar. Men till slut lyckades även de vaska fram en helt eldriven bil. Och inte helt oväntat blev det en eldriven version av lillsuven UX.

Lexus UX 300e som modellen heter är framhjulsdriven, har en elmotor på 204 hästar och 300 Nm och fixar omkring 30 mil på en laddning. Leverans till kunder i början av nästa år.

Batteristorlek: 54,3 kWh
Räckvidd: Ca 30 mil
Pris: Ej fastställt.
0–100 km/h: 7,5 sekunder

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Polestar 2

Polestar 2 har börjat byggas i den kinesiska fabriken och förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan vi börjar se den på gatorna i Sverige. Den delar mycket av sin konstruktion, hela drivlinan exempelvis, med Volvo XC40 Recharge.

Vi pratar alltså 408 hästar, fyrhjulsdrift och en räckvidd på 47 mil enligt WLTP.

Vi har faktiskt redan kört Polestar 2 ett flertal gånger, läs den senaste provkörningen här!

Batteristorlek: 78 kWh
Räckvidd: 47 mil
Pris: Från 659.900 kronor
0–100 km/h: under 5 sekunder

Guide: Här är elbilarna som är på gång

Skoda Enyaq

Av alla elbilar i denna lista är nog Skoda Enyaq den absolut mest hypade. Snygg design (i alla fall konceptet Vision iV), en praktisk suvkaross och lång räckvidd (upp till 50 mil). Att den dessutom får dra 1.600 kilo på dragkroken är också ett stort plus.

Du kan förhandsboka en Skoda Enyaq redan nu, men leveransen sker nog inte förrän i början av nästa år.

Vi har kört en prototyp av Skoda Enyaq. Den provkörningen publiceras här på sajten den 7 maj. Så håll utkik!

Batteristorlek: Upp till 77 kWh
Räckvidd: Upp till 50 mil
Pris: Inte fastställt
0–100 km/h: 5,9 sekunder

 
Annons
Annons
Rulla till toppen