Nissan Leaf som suv: ”Realistisk”

Autocar har pratat med Nissans chefsdesigner, Giovanny Arroba om deras koncept Nissan Ariya som kan vara en förebild till SUV-versionen av Nissan Leaf.

Annons
Annons

En suvversion Nissan Leaf förväntas lanseras 2022 och när konceptet Nissan Ariya visades upp för första gången vid Tokyos bilsalong förra året och beskrev Giovanny Arroba, chefsdesigner hos Nissan, den som ”en realistisk vision av framtiden. Han menade då att det inte var ett orealistiskt koncept utan att allt som var realistiskt med bilen skulle förhoppningsvis relativt snart komma till marknaden.

Arroba menade att Nissan har varit pionjärer i crossoversegmentet med både Qashqai och Juke och menade att de alltid har varit i framkant med nya segment.

– Vi har alltid velat ha en elektrisk crossover som är vacker, funktionell och just nu realistiskt, säger han till Autocar.

Nissan har följt efter sina konkurrenter genom att skriva sitt namn över bakluckan snarare än att använda sin logotyp. Bokstäverna är ingraverade i de horisontella strålkastarna bak. Inuti är Ariya rymlig tack vare Nissans nya EVP-plattform. Det har tillåtit att flytta luftkonditioneringen från mittkonsolen till under motorhuven. Arroba sade ingenting om att det är orealistiskt för den produktionsklara modellen. Det finns en glaspanel som leder från de digitala instrumenten till pekskärmen, där knappar och tryckkänsliga ikoner finns. 

Nissan Leaf som suv:

Enligt Arroba representerar Ariya en ny designriktning för Nissan.

– Fronten är en vision för vår elektrifierade märkesidentitet. Vi har supertunna LED-strålkastare och det finns inte någon traditionell grill. I stället har vi en sköld som skyddar radar och kameror. Vi vill representera elektricitet som något vackert.

Ariya har 21-tumshjul, något som Arroba medger enbart är till för designsyften. Dock kan den aerodynamiska designen kan finnas med på den slutgiltiga modellen. Den femarmade fälgen består av en lätta, och bearbetad legering och av aerodynamiska blad som skyddar hjulen och bultarna för att låta luften passera utan att störas för mycket. 

Man kan förvänta sig det finns backspegelkameror i stället för sidospeglar eftersom att det blir mer och mer vanligt. Dock verkar Arroba inte helt övertygad.

”Vi ville inte visa upp teknologi som inte är reglerad i hela världen. Jag har kört bilar med spegelkameror och deras användbarhet är inte lika smidiga som med en vanlig spegel”.

Nissan Leaf som suv:
 
Annons
Annons
Rulla till toppen