Se upp: Nya säljtrick vid privatleasing

Stirra dig inte blind på månadskostnaden om du vill privatleasa. Totalkostnaden kan skilja mycket åt även om månadskostnaden ser ut att vara samma.

Annons
Annons

Privatleasing kan vara ett förmånligt sätt att köpa en ny bil. Det kan till och med vara en bättre affär än att köpa bilen kontant eftersom privatleasing har blivit populärt och därmed har prispressen ökat. 

Men samtidigt har det växt fram olika säljtrick för att få ner det månadspris som annonseras.

Privatleasing slog igenom för några år sedan. Det var främst mindre bilar som privatleasades. Kunderna lockades av att kunna skaffa en helt ny bil – krångelfritt och med förutsägbara kostnader. Och till ett månadspris som låg i nivå eller under kostnaden för en något större begagnad bil.

Privatleasing blivit ett etablerat sätt att köpa bil på och idag säljs även stora lyxbilar på detta sätt. 

Marknadsföringen av privatleasing har naturligtvis ett stort fokus på månadskostnaden. Den ursprungliga tanken var att priset skulle inkludera alla kostnader för att ge enklast möjliga ägande.

För att vässa sin konkurrenskraft började några märken att ta bort försäkringen från erbjudandet. De märken som inte hängde på tappade stort i försäljning.

Enhetspriset på försäkringen gjorde det extra förmånligt för unga förare i storstad att teckna privatleasing. Idag är det allt mer ovanligt att försäkring ingår.

”Jag är rädd för att konceptet med privatleasing håller på att urholkas. Det skulle från början vara en produkt där allt ingår – bil, service och försäkring – men nu har branschen börjat tumma på innehållet”, säger en person i branschen.

Det senaste tricket för att kunna sätta ut ett lågt månadspris i annonserna är att ta ut en kontantinsats. 

Ett bilmärke som marknadsför månadspris som kräver kontantinsats är Polestar. Månadskostnaden för en Polestar 2 är 7.645 kronor med 20 procents kontantinsats. Utan kontantinsats stiger priset till 9.531 kronor. 

”Jag är rädd för att fler tillverkare ska göra samma sak. Om en tillverkare tar till knep för att få priset att se billigare ut i marknadsföringen kan andra tillverkare vara tvungna att följa efter eftersom det är svårt för kunderna att jämföra vad som ingår”.

Att tänka på vid privatleasing:

  • Ingår försäkring?
  • Ingår service?
  • Är det någon kontantinsats?
  • Ingår vinterhjul och förvaring av dem?
  • Hur många mil får man köra per månad?
  • Hur hög är bilskatten? (Den ingår inte i månadsavgiften)
  • Vad gäller om du vill avsluta leasingen i förtid?
  • Begär en prislista för övermil, stenskott och andra saker som du måste betala för när bilen återlämnas.

Fördelar med privatleasing av bil:

  • Enkelt och bekvämt.
  • Inget lån och oftast ingen kontantinsats.
  • Fast månadskostnad.
  • Man slipper oroa sig för bilens värdeminskning (restvärde).
  • Man får tillgång till en ny, säker, driftsäker och miljöanpassad bil.
  • Inget krångel med att sälja bilen.
  • Privatleasing gör det relativt billigt att köra en ny bil.
  • Vissa tillval är betydligt billigare vid privatleasing.
  • Vinterhjul, däckhotell och byte brukar ingå i avtalet.
  • Fördelaktigt för yngre personer som bor i storstad om försäkring ingår. 

Nackdelar med privatleasing av bil:

  • Bilen får inte ha ”onormalt slitage”, det kostar extra.
  • Avtalet är svårt/dyrt att bryta i förtid.
  • Körsträckan i avtalet får inte överskridas, annars kostar det extra.
  • Den inbakade räntan är inte avdragbar i deklarationen.
  • Det kan finnas begränsningar i användandet, vissa avtal tillåter till exempel inte övningskörning och utlandsresor.
  • Avtalen för privatleasing kan vara krångliga att förstå och jämföra.
  • Om du riskerar att drabbas av ändrade levnadsförhållanden, som sjukskrivning eller arbetslöshet, kan privatleasing av bil vara vanskligt.
 
Annons
Annons
Rulla till toppen