Årets Tesla Battery Day blev ingen succé för Elon Musk, eller i alla fall inte hans bolags börsvärde, rapporterar TT.
Den livestreamade presentationen hölls natten till onsdag svensk tid. Under den avslöjade Musk bland annat att marknadsintroduktionen av den folkelbil som han tidigare utlovat, som ska kosta 25.000 dollar i USA, dröjer tills 2023. Det mottogs med besvikelse, enligt flera bedömare.
Anledningen är att produktionen av märkets nya egenutvecklade battericell inte kommer nå någon stor produktionsvolym förrän då. Den nya 4680-battericellen ska produceras av Tesla själva, till skillnad från de celler bolaget använder idag från Panasonic, LG Chem och CATL.
Med 4680-cellerna ska Tesla på sikt kunna halvera kostnaden för sina bilars batteripaket, vilket är avgörande för att kunna komma ner till prislappen på 25.000 dollar. Idag kostar Tesla Model 3 35.000 dollar i USA, eller drygt 550.000 kronor i Sverige.
Teslaaktien sjönk 5,6 procent redan under tisdagen och börsvärdet rasade 50 miljarder dollar efter att Musk tagit till Twitter dagen innan för att sänka förväntningarna inför Battery Day. Efter börsens stängning rasade sedan aktien ytterligare 6,9 procent.
Important note about Tesla Battery Day unveil tomorrow. This affects long-term production, especially Semi, Cybertruck & Roadster, but what we announce will not reach serious high-volume production until 2022.
— Elon Musk (@elonmusk) September 21, 2020
The extreme difficulty of scaling production of new technology is not well understood. It’s 1000% to 10,000% harder than making a few prototypes. The machine that makes the machine is vastly harder than the machine itself.
— Elon Musk (@elonmusk) September 22, 2020
Andra bedömare: ”överreaktion”
Enligt vissa bedömare rör det sig dock snarare om en ”överreaktion” från investerarna. De som affärstidskriften Fortune talat med pekar snarare på att det är köpläge när investerare som hoppats på kortsiktiga resultat väljer att sälja.
Tillverkningsinnovationerna som Tesla presenterade på Battery Day är en ”flerårig historia” och kommer inte bära frukt direkt menar David Whiston på investeringsinformations- och serviceföretaget Morningstar Inc.
”Jag tror att det är en del investerare som är besvikna på det. Det kan hända när en aktie rusar uppåt utan anledning i månader. Plötsligt får raketen slut på bränsle”, skrev Whiston under onsdagen.